Ursus Szamoty – Podsumowanie inwestycji – styczeń 2024
Zapraszam serdecznie na pierwsze w tym roku podsumowanie miesiąca. Tym razem opóźnione o prawie dwa tygodnie ze względów osobistych oraz organizacyjnych. Zacznę bowiem od ogłoszenia natury polityczno-samorządowej.
Zarejestrowaliśmy komitet wyborczy!
Dnia 7 lutego 2024 roku przyjęto nasze zawiadomienie o rejestracji Komitetu Wyborczego Bezpieczny i Zielony Ursus. Będziemy wystawiać listy stowarzyszenia w całym Ursusie, jako ugrupowanie ponadpartyjne i niezależne od partii politycznych.
Nasz program wyborczy można przeczytać tutaj, a już niebawem ruszamy ze zbiórką podpisów poparcia pod listami. Podpisać mogą się osoby dopisane do stałego rejestru wyborców. Meldunek nie jest wymagany. Wymagany natomiast jest numer PESEL, który zostanie przekazany wyłącznie na ręce urzędników Państwowej Komisji Wyborczej.
A teraz przejdźmy do właściwych aktualności.
Przetarg na nową ul. Gierdziejewskiego
Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta ogłosił przetarg na projekt nowego przebiegu ulicy Gierdziejewskiego. Założenia są dość bizantyjskie, ulica ma mieć cztery pasy ruchu i wpadać w jednopasmową Warszawską i Jagiełły.
Pochłonie też spory kawałek Eko Parku. Oczywiście to tylko wstępne propozycje, ale będziemy interweniować już na etapie projektu, aby SZRM przemyślał, czy taka skala ulicy ma sens, jeżeli… jednocześnie planowane jest zwężenie przy wiadukcie na Gierdziejewskiego.
Więcej o projekcie pisaliśmy tutaj.
Znamy projekt ulicy Licencyjnej
Udało mi się dotrzeć do projektu ulicy Licencyjnej. Przeczytacie o nim więcej tutaj. Najważniejsze punkty to sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu z Gierdziejewskiego i Leszczyńskiego, dużo drzew, dobra infrastruktura piesza i rowerowa i zaskakujący brak miejsc postojowych, co moim zdaniem wyjdzie temu projektowi na złe.
Nie wiem, skąd w urzędzie niechęć do wytyczania miejsc postojowych w de facto strefie przemysłowej – lepszego miejsca na to szczerze mówiąc nie będzie.
Link do projektu w dużej rozdzielczości znajdziecie tu.
Więcej szczegółów nt. skweru przy Giserskiej
Niedawno pisaliśmy na ramach Bezpiecznego i Zielonego Ursusa o nowym skwerze planowanym między jezdniami ul. Giserskiej (na mapach oznaczanej też jako “Odlewnicza”). Od tego czasu dostałem trochę odpowiedzi z Biura Architektury oraz Urzędu Dzielnicy.
Także po kolei:
- Inwestycja będzie realizowana przez firmy Ronson i Victoria Dom.
- Drzewa są w złym stanie i nie da się nic z nimi zrobić, poza tym “brzozy krótko żyją” i “będzie dużo nowych”.
- Termin przekazania drogi i skweru na własność dzielnicy to grudzień 2025 roku.
- Według urzędów “łącznik” przez środek skweru jest zgodny z prawem, bo dla fragmentu na którym się znajduje nie ma przyjętego planu miejscowego.
Moim zdaniem jest to mocno naciągane, bo już południowa jezdnia Giserskiej jest objęta planem, a plan nie przewiduje jej połączenia z ulicą 43 KD-D. Niemniej jednak Biuro Architektury użyło w korespondencji określenia “etapowany” co daje nadzieję, że jednak w przyszłości zbędny asfalt zostanie zerwany.
W pierwotnym projekcie planu dla Szamot skwer między jezdniami ul. Giserskiej nie był przerwany żadną jezdnią, miał charakter w całości pieszy.
Będę się starał, aby ten plan został w przyszłości zrealizowany, bo moim zdaniem jest absurdalne, że gdy chodzi o wytyczenie skośnych miejsc postojowych na bocznej uliczce, to urząd staje okoniem i pisze “niedasie”, ale gdy chodzi o zbudowanie niepotrzebnej jezdni i przecięcie zieleńca na pół, to nagle wszystko jest w porządku.
Jak pojadą autobusy na Szamotach?
Na forum Skyscrapercity użytkownik papryczka_ch wrzucił informację o tym, gdzie planowane są docelowo połączenia autobusowe na Szamotach. Wynika z nich, że autobusy pojadą ulicami:
- Posag 7 Panien – Szamoty;
- Traktorzystów;
- Gierdziejewskiego;
- Habicha – Silnikowa – Hennela;
- Taylora;
- Licencyjna;
- Przedłużeniem Taylora na północ od Licencyjnej i dalej pod wiaduktem na Gierdziejewskiego do Gołąbek.
Szczególnie ciekawa jest ta ostatnia informacja, bo osobiście… Przegapiłem fakt, że w planie miejscowym jest przewidziana nowa ulica pod wiaduktem. Ale to dobra informacja, bo takie połączenie będzie elegancko omijało największe korki, stanowiąc dobrą dowozówkę do stacji Gołąbki.
Budowa Habicha i Posagu 7 Panien
Przybywa chodników, postawiono latarnie na Habicha, trwają prace nad instalacjami podziemnymi wzdłuż centralnego odcinka Posagu 7 Panien.
Póki co brak przełomu w stylu asfaltowania, ale widać, że wykonawca powoli płynie do brzegu i po mroźnym grudniu i styczniu nie zasypia gruszek w popiele.
Budowa ul. Hennela
Pojawił się zarys przystanku autobusowego przy skrzyżowaniu z Silnikową.
I to chyba tyle.
Budowa placu miejskiego 53KPP
Inwestor praktycznie skończył mały kawałek placu między osiedlem a przyszłym Domem Kultury. Pierwsze wrażenia są dość betonowe, mieszkańcy wyrażali też obawy o drzewa sadzone podczas mrozów.
Rozmawiałem na ten temat ze specjalistką, co prawda czas sadzenia jest suboptymalny, ale uśpione drzewa powinny mimo wszystko to znieść. Trzymajmy za to kciuki.
O projekcie skweru pisał wcześniej Marcin Dziubak.
Nowy wniosek o warunki zabudowy dla osiedla za “Korursem”
Inwestor nie odpuszcza i po odrzuceniu pierwszego wniosku o wydanie warunków zabudowy dla inwestycji Amelii Investments złożyło kolejny wniosek. Szczegóły pozostają nieznane – nie wiem, jak wysokie bloki są planowane w ramach przedsięwziecia.
Nowe wizualizacje osiedla przy Gierdziejewskiego
Jeżeli ktoś jest zainteresowany, jak ma wyglądać “Fokus Ursus”, to pojawiły się już wizualizacje. Inwestor w ramach budowy wybuduje także ulicę Taylora i jedną drogę wewnętrzną.
Na wizualizacjach nie widać jednak drugiego etapu inwestycji – sugerują one, że do samego Eko Parku będzie zielona trawka. Nie nastawiałbym się na to.
Rekrutacja do przedszkola na Hennela rusza
Jeżeli chcecie zapisać dziecko do przedszkola na Hennela, to rekrutacja startuje 5 marca o 13:00 – przedszkole będzie filią Przedszkola Integracyjnego nr 137. Planowane są po 3 oddziały dla trzylatków i sześciolatków.
Chodnik przy Świerszcza
Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg na budowę chodnika przy ul. Świerszcza – to już Włochy, ale rzut kamieniem od Ursusa. Do tej pory piesi musieli chodzić po rzędzie betonowych płyt. Teraz będzie normalny, jednostronny chodnik. Jezdnia ulegnie nieznacznemu zwężeniu z 4 metrów do 3,5 metra na pas.