Gołąbki,  Infrastruktura,  Komunikacja miejska

Nowa kładka i windy na przystanku Warszawa Gołąbki w 2025 r.

Dobre wieści z najstarszego przystanku kolejowego w dzielnicy. Po budowie ekranów akustycznych wzdłuż torów, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA zdecydowała się na budowę nowej kładki na stacji kolejowej wraz z windami prowadzącymi na peron.

Nie wiadomo dokładnie, jaki będzie zakres inwestycji i czy kolejarze zdecydują się również na zbudowanie pochylni, ale będzie to bez wątpienia ogromny krok naprzód. Termin to rok 2025.

Jest to pozytywne zaskoczenie, bo jeszcze do niedawna kolejarze uzasadniali przyszłość Gołąbek od ustaleń związanych z realizacją Kolei Dużych Prędkości do Centralnego Portu Komunikacyjnego.

O przystanku Warszawa Gołąbki

Przystanek PKP Gołąbki to jeden z mniejszych przystanków kolejowych obsługujących stolicę. Powstał w 1913 roku, ostatnią modernizację przeszedł na przełomie XX i XXI wieku. Korzysta z niego między 2-3 tys. pasażerów na dobę (w porównaniu – na PKP Ursus jest to ok. 6600 pasażerów). Budynek stacyjny jest nieczynny i nie jest planowane przywrócenie na nim sprzedaży biletów.

Stan obecny

Leżący na trasie dawnej kolei Warszawsko-Kaliskiej przystanek jest wyposażony w dwie wiaty peronowe z okolic przełomu wieków, ławki i nagłośnienie zapowiadające przyjazdy pociągów. Po stronie Ursusa znajdują się także stojaki rowerowe oraz stacja naprawy rowerów zrealizowana w ramach Budżetu Obywatelskiego. Gorzej jest po stronie gminy Ożarów, gdzie rowery przypinane są po prostu do filarów kładki.

 

 

Niedaleko przystanku położony jest przystanek autobusowy obsługujący linię 194, do którego w ramach Budżetu Obywatelskiego ma zostać w 2024 roku postawiona wiata przystankowa. W 2023 roku PKP PLK zdecydowało się dobudować wzdłuż torów ekrany akustyczne (prace jeszcze się nie zakończyły). Niestety nie posadzono na nich żadnych roślin pnących, więc jeszcze przed zakończeniem budowy pojawiło się na nich graffiti.

SKM do Ożarowa w planach

Przy przystanku zatrzymują się pociągi regionalne Kolei Mazowieckich, ale w przyszłości jest także planowane uruchomienie tutaj linii SKM do Ożarowa Mazowieckiego. Pociągi mogłyby przejeżdżać przez PKP Ursus Północny lub – trasą alternatywną – do Warszawy Gdańskiej, pod warunkiem wybudowania na linii obwodowej dodatkowych przystanków przy ul. Połczyńskiej i Górczewskiej. Póki co plany kolejarzy pozostają jednak dość mgliste.

Podsumowanie

Po budowie nowej kładki PKP Gołąbki dołączy do grona pełnoprawnych, nowoczesnych przystanków kolejowych takich jak PKP Ursus i PKP Ursus Niedźwiadek (choć dzieła dopełniłaby wymiana wiat na peronie na częściowe zadaszenie).

Pytanie, kiedy kolejarze pójdą za ciosem i zdecydują się na remont Ursusa Północnego? Choć jest dostępny dla osób z niepełnosprawnościami za pomocą pochylni od strony Factory, pozostaje chyba najbardziej zapuszczonym i zrujnowanym przystankiem w Warszawie…

Skip to content