Komisja Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej – 16 września 2024
Przewodniczył Radny Wiesław Krzemień (SOwU).
🟢 Zaopiniowaliśmy pozytywnie nazwę nowej ulicy na Czechowicach – ul. Skoroszytu.
—
🟢 Omówiliśmy potrzeby wniesione przez Zarząd Dzielnicy do projektu Nowego Studium dla Warszawy. To materiał przesłany w 2023 przez Zarząd Dzielnicy do BAiPP. Ostatecznie Nowe Studium nie zostało przyjęte, obecnie trwa procedura zbierania wniosków do nowego Planu Ogólnego. Dokument z potrzebami liczy 13 stron, można się nimi zapoznać tutaj (link: https://zielonyursus.pl/wp-content/uploads/2024/09/opinia-zarzadu-dzielnicy-do-nowego-studium_2924653.pdf).
Z ciekawych punktów: ulice z parkami linearnymi wzdłuż LK3, parking P&R przy planowanej stacji kolejowej Warszawa Solipse, nowy przejazd z Szamot na Włoch lub Bemowo (bez określonego przebiegu), nowa ulica zbiorcza na przedłużeniu ul. Batalionu AK Włochy.
Do końca tygodnia dostaniemy materiał dotyczący uwag Zarządu Dzielnicy do Planu Ogólnego, następnie radni i przewodniczący KGPiS podejmą decyzję, czy potrzebna jest dodatkowa komisja na ten temat.
—
🟢 Omówiliśmy projekt dróg dojazdowych do wiaduktu WD-64.
🟠 Przewodniczący Krzemień (SOwU): Wiadukt wzbudza wiele kontrowersji, często o nim mówimy, nie do końca mamy pogląd na to jak on wygląda – ale myśmy już pracowali z różnymi zarządami dobre 10 lat temu nad tymi drogami. Dlatego przewodniczący postanowił wprowadzić i opowiedzieć o tym jak wyglądała historia przygotowań do budowy, zaprosił p. naczelnika WiR Marka Szymula żeby o niej opowiedział.
Etap 1 – 40% robót zrealizowanych, pewnie pod koniec października będą zakończone, zaczną się odbiory. Kanalizacja zrealizowana w 80%.
Jest konieczność zatwierdzenia pomocy rzeczowej przez Radę Warszawy – pieniądze już są, 29 sierpnia uchwaliła to Rada Warszawy, ale jeszcze czekamy na zatwierdzenie (najpewniej stanie się to na Sesji Rady Warszawy 18 października). Jak tylko to zostanie zrobione, to można rozpisać przetarg i go ogłosić.
Informacja o tym, ile by kosztował dalszy etap – od Witosa do Regulskiej wraz z rondem na Regulskiej – 15 mln zł (do tego wykupy nieruchomości prywatnych). Ale niestety znowu trzeba by wejść na teren Piastowa, dodatkowo to skrzyżowanie i droga ZDM, także to do nich należy ostatnie słowo. Do tego perspektywa protestów na Bieńczaka w związku z tranzytem przez ulicę.
Dyskusja:
🔵 Radny Smereczyński (PiS): Czy tam będzie dopuszczona komunikacja autobusowa?
🔘 Odp.: Tak, ale Witosa i Piastowską nie puścimy autobusów. Dopiero gdy powstanie przedłużenie do Regulskiej będzie to możliwe.
🟠 Radny Chmielewski (SOwU): To co jest teraz zaprojektowane, na co są pieniądze to tylko czeka na decyzję Rady Warszawy. Pewnie w przyszłym roku o tej porze będzie to oddane do użytku – bardzo się cieszymy. Ale my to robimy nie do końca dobrze, bo ta inwestycja będzie ukończona dopiero gdy koncepcja sprzed 10 lat dojdzie do skutku. Ta budowa do Regulskiej jest jedyną sensowną i słuszną opcją – zarówno dla ruchu osobowego jak i autobusowego. Bo ten ruch osobowy też będzie spory. Dlatego to połączenie jest kluczowe dla tej inwestycji, żebyśmy się mogli ją faktycznie pochwalić. Moje pytanie jest proste – czy w jakichkolwiek planach jest uwzględnione to przedłużenie do Regulskiej? Czy składano jakieś prośby czy wnioski do miasta?
🔘 Odp.: Teraz jesteśmy po zwiększeniu środków na kolejny etap, na dalszą część środków nie mamy, natomiast przy biernej postawie Piastowa będzie ciężko uzyskać więcej pieniędzy.
💬 Ad Vocem Radny Daukszewicz (BiZU): Moim zdaniem bardziej korzysta na tym Ursus, niemniej jednak przydałby się gest dobrej woli ze strony Piastowa, chociażby przedłużenie chodnika do PKP Niedźwiadek – z tego skorzystają w dużej mierze nasi mieszkańcy okolic Górnej Drogi.
💬 Ad Vocem Burmistrz Olesiński (KO): Nie zgadza się z radnym, jego zdaniem bardziej będzie korzystał z tego Piastów albo przynajmniej 50/50.
🔵 Radny Puchalski (PiS): Zgadza się, że będą z tego bardzo korzystać gminy ościenne, niemniej jednak mieszkańcy Niedźwiadka i Gołąbek też na to czekają i budowa dalszego etapu jest niezbędna.
🔵 Radny Smereczyński (PiS): Czy są jakieś rozmowy z Piastowem w tej sprawie, jakiś harmonogram w tej sprawie?
🔘 Odp. Burmistrz Olesiński (KO): Ostatnie rozmowy dotyczyły dróg dojazdowej po stronie Piastowa, czekamy aż wiadukt przejmie od GDDKiA wiadukt WD-64, co do kolejnego etapu jeszcze nie rozmawialiśmy konkretnie.
💬 Ad Vocem Radny Smereczyński: Przy takich budowach chyba powinno się raz na jakiś okres spotkać i określić postęp, co jakieś 2-3 miesiące – wtedy te sprawy będą popychane do przodu.
🔵 Radny Dratkiewicz (PiS): Nie przypadkiem na Piastowskiej są garby dość intensywnie wybudowane, bo tam jest intensywny ruch z Piastowa. Jeżeli wybudujemy wiadukt, to będzie dobry skrót do Ursusa – ruch na pewno wzrośnie. Dopóki nie wybudujemy tego odcinka od Witosa do Bieńczaka to może warto pomyśleć, żeby nad tym skrzyżowaniu (Piastowska / Regulska) ustawić jakieś światła, choćby tymczasowe.
🔘 Odp. Naczelnik Szymul: Na ostatnim spotkaniu z Piastowem rozmawialiśmy o ul. Szarych Szeregów, poruszaliśmy z nimi temat budowy chodnika w kierunku PKP Niedźwiadek – odpowiedzieli, że nie mają pieniędzy. Mają się zorientować, czy to ich tereny, będą badać sprawę dalej. Wystąpiliśmy też o budowę chodników w ul. Wincentego Witosa do ul. Piastowskiej oraz możliwość budowy przejścia dla pieszych – z przejściem pewnie BZRD się na to nie zgodzi, ale próbujemy. Pewne rzeczy zrobiliśmy, spowolniliśmy ruch, są trzy progi zwalniające, są chodniki. Na Witosa chodnika nie ma – mamy nadzieję, że władze Piastowa go jednak zbudują. Naczelnik Szymul zgłosił też wnioski do Planu Ogólnego aby uwzględnić drogi dojazdowe do wiaduktu.
🟠 Przewodniczący Krzemień (SOwU): Ten wiadukt to prezent od GDDKiA, u nas nie było możliwości schowania trasy w tunelu, to zgłosiliśmy prośbę o wybudowanie wiaduktu jako bypassu Cierlickiej. GDDKiA się zgodziła, wiadukt powstał. Potem wkroczyliśmy w trudną drogę uzgodnień. POW nie jest jeszcze do końca odebrana, nadal częściowo jest w gestii wykonawcy. Dziesiątki wizyt odbyliśmy w tej sprawie z GDDKiA, Wojewodą, PKP – światełko w tunelu się pojawiało, a potem znów gasło. Ale warto być upartym, bo w przyszłym roku będziemy mieli satysfakcję tej kadencji, że przejazd jest.
🔵 Radny Dratkiewicz (PiS): Przewodniczący mnie nieco natchnął odnośnie szczęśliwego rozwiązania, czyli chciałem przypomnieć o kwestii ekranów akustycznych wzdłuż S2. Natomiast czy aby na pewno Skorosze są włączone do rowu U-1? Skorosze podczas ostatniej ulewy dość mocno popłynęły podczas ulewy.
💬 Ad Vocem Radny Krzemień: Jeszcze jest potrzebne wykonanie dwóch dodatkowych zadań, jednego małego drugiego dużego, aby zwiększyć przepustowość i połączyć dodatkowym przewodem pod ul. Sosnkowskiego – to poprawi sytuację. Ale wcześniej przed podłączeniem do rowu U-1 były sytuacje dużo gorsze mimo zbiornika Oriflame.
🔴 Radny Pełka (KO): Jako mieszkaniec Piastowskiej się bacznie tej dyskusji przyglądam, odbyłem indywidualną rozmowę z naczelnikiem Szymulem. Wszystko w tej dyskusji w zasadzie sprowadza się do sytuacji, która będzie po wybudowaniu dróg dojazdowych do wiaduktu. Popieram, że powinniśmy wszyscy jako radni skupić się na nacisku, lobbowaniu w ZDM odnośnie tego skrzyżowania Regulskiej i Piastowskiej.
Sygnalizacja świetlna nie jest możliwa ze względów technicznych, ale już odnośnie ronda ZDM nie zaprzeczył – także próbujmy w pierwszym rzucie tutaj. Mam jednak nadzieję, że ten ruch nie będzie aż tak duży – mimo wszystko od strony Piastowa to w większości domki jednorodzinne.
—
🟢 Omówiliśmy odpowiedź na wniosek o ekrany wzdłuż S2
🟠 Przewodniczący Krzemień: Zwróciliśmy się do Marszałka Województwa o pomiary hałasu – Województwo Mazowieckie ich nie wykonało, będziemy wnosić o to, aby je wykonać. Odnośnie hałasu z lotniska dostaliśmy odpowiedź, że to nie PAŻP tylko LOT, oraz że LOT minimalizuje uciążliwości z lotniska do minimum.
🔘 Odp. Wiceburmistrzyni Lewandowska (SOwU): Badania hałasu będą wymagały aktualizacji, taką też otrzymaliśmy odpowiedź, już przygotowaliśmy pismo odnośnie konieczności przygotowania takich badań. Istotne jest, że nie wpływały konkretne wnioski o badania – także potrzebne są skargi albo wnioski od mieszkańców. Lotnisko twierdzi, że nawet po rozbudowie poziom hałasu nie wzrośnie.
💬 Ad Vocem Radny Daukszewicz (BiZU): Gdzie kierować skargi?
🔘 Odp. Wiceburmistrzyni Lewandowska (SOwU): Do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Adres: ul. Wronia 53, 00-874 Warszawa, email kontakt@gddkia.gov.pl
—
🟢 Rozpatrzyliśmy pisma skierowane do Komisji.
1️⃣ Pismo ws. zmian w organizacji ruchu po przebudowie skrzyżowania ul. Dzieci Warszawy i ul. Przy Forcie;
🔘 Odp. Naczelnik Szymul: To droga z art. 16, droga ZDM, oni mają z BZRD politykę likwidowania lewoskrętów.
🟢 Radny Daukszewicz (BiZU): To moja droga do przedszkola, także wiem, że brak lewoskrętu może bardzo mocno dociążyć Ryżową, która rano i popołudniu konsekwentnie stoi. Dlatego uważam, że wnioskodawca słusznie się obawia, choć rozumiem, że to ulica ZDM i oni podejmą decyzją.
🔵 Radny Smereczyński (PiS): Moim zdaniem można tam rozważyć czy to jakiś pas do skrętu czy inne rozwiązanie, żeby wesprzeć i pomóc tym mieszkańcom, dodatkowo pomyśleć o przebicie Przy Forcie do al. Czerwca.
💬 Ad Vocem Burmistrz Olesiński (KO): Jest procedowany plan miejscowy dla tego miejsca i takie połączenie – choć nie w linii prostej – jest w nim uwzględnione.
🔵 Radny Dratkiewicz (PiS): Problemem jest, że Przy Forcie to nie przedłużenie Skoroszewskiej – inaczej to by wtedy wyglądało. Rozumiem intencję BZRD, nowe osiedle doda samochodów w okolicy, ale to będzie utrudnienie. Może powinno się jakoś te ulice ze sobą połączyć, wyprostować.
💬 Ad Vocem Przewodniczący Krzemień (SOwU): Może tam by się zmieściło rondo?
2️⃣ Pismo ws. zmiany organizacji ruchu drogowego na ul. Bodycha – części odchodzącej od ul. Ryżowej do Alej Jerozolimskich.
Problem przy wypożyczalni CarFree, parkowanie na poboczu sprawia, że autobusy zajmują całą szerokość drogi, często też laweta zastawia widoczność, a auta wjeżdżające z al. Jerozolimskich wjeżdżają z dużą prędkością. Mieszkańcy wnioskują o słupki blokujące albo zakaz parkowania. Obawiają się, że auta będą stały na chodniku i blokowały go w całości jeżeli będzie tam sam zakaz.
🔘 Odp. Burmistrz Olesiński (KO): Cała ulica Bodycha w wymienionym miejscu jest własnością gminy Michałowice – przekażemy sprawę do p. Wójt Małgorzaty Pacheckiej z prośbą o interwencję.
🟢 Wnioski i zapytania radnych:
🟢 Radny Daukszewicz (BiZU): Obniżenie krawężników przy ul. Szamoty oraz ul. Gierdziejewskiego – prośba od mieszkańców, jest problem z wózkami dziecięcymi, do przebudowy tych ulic jeszcze wiele lat, tu nie potrzeba wiele, tylko punktowe zmiany;
🟢 Radny Daukszewicz (BiZU): Kwestia dróg pożarowych na Habicha – Straż Pożarna po raz kolejny utknęła, nie korzystają z przejazdów przeciwpożarowych, bo te są ciągle zastawione betonowymi bloczkami. Przez to, że ulice nie są odebrane, Straż Miejska nie reaguje, śmieci nie są odbierane, ulica nie jest sprzątana, zamiatana. Ale to naprawdę nic w porównaniu do zagrożenia pożarowego. Oszczędności i pustki w kasie miasta nie mogą być wymówką dla tego, że zaniedbane jest bezpieczeństwo pożarowe;
🔘 Odp. Naczelnik Szymul: Strażacy nie odebraliby budynków, gdyby nie spełniał wymogów przeciwpożarowych.
Ad Vocem Radny Daukszewicz: Prośba o usunięcie w takim razie betonowych bloczków z przejazdów ppoż oraz powiadomienie straży pożarnej o tym, jak przebiegają drogi ppoż.
🟢 Radny Daukszewicz (BiZU): Prośba od mieszkańca Niedźwiadka o ławki pod przychodnią na Wojciechowskiego 58 – pytanie dlaczego zostały zabrane, coraz mniej ławek na osiedlu, starsi mieszkańcy czekają pod tą przychodnią i nie mają jak przysiąść;
🔘 Odp. Wiceburmistrzyni Lewandowska (SOwU): Ławki zostały zaadaptowane przez bezdomnych oraz osoby korzystające ze środków odurzających, na wniosek mieszkańców usunęliśmy.
🟢 Radny Daukszewicz (BiZU): Pytanie od mieszkańców ul. Warszawskiej 55 – czy jest możliwość wprowadzenia tak jak w innych dzielnicach zamkniętych podwórek, żeby parkowanie było za szlabanem, tylko z identyfikatorem.
🔘 Dyskusja: Parking jest dzielnicowy, ale blok spółdzielni RSM – czyli to prośba o to, aby zapewnić mieszkańcom RSM parking na terenie dzielnicy.
🟢 Radny Daukszewicz (BiZU): Cierlicka i tunel pod PKP – o co chodzi z tymi pieniędzmi przyznanymi przez Radę Warszawy, czy w związku z tym będzie ruszane też odwodnienie zarządzane przez PKP?
🔘 Odp. Burmistrz Olesiński (KO): ZDM dostał 3 mln zł na to zadanie, w przyszłym roku projekt, 2026 budowa. Nic więcej nie wiemy, projekt odpowie.
🟢 Radny Daukszewicz (BiZU): Odblokowano przejazd w ul. Silnikowej przy inwestycji Robyga. Czy to celowe? Za moment będzie tam mnóstwo błota, bo pojazdy budowy nie mają mytych kół.
🔘 Odp. Burmistrz Olesiński (KO): Spytamy Robyga jak do tego doszło, to raczej samowola wykonawcy.
🔴 Radna Kurzyńska (KO): Winda przy kładce – Wiosny Ludów – nie działa, pomazana, zwandalizowana. Prośba o umycie i naprawę.
🔴 Radna Kurzyńska (KO): Czy 22 września jest niezagrożony jako termin oddania Posagu 7 Panien?
🔘 Odp. Naczelnik Szymul: Nie ma żadnych sygnałów że się opóźni. Żadnej takiej oficjalnej informacji nie mamy. W październiku będą sadzili drzewa, żeby to było w optymalnym terminie.
🔴 Radna Kurzyńska (KO): Lewoskręt do Lidla – dlaczego zlikwidowano ten lewoskręt?
🔘 Odp. Naczelnik Szymul: Nie nasza decyzja, ZDM likwiduje lewoskręty ze względu na bezpieczeństwo.
🔴 Radna Kurzyńska (KO): Ulica Licencyjna, czy było spotkanie z inwestorem ws. budowy ulicy?
🔘 Odp. Naczelnik Szymul: Dziś się odbyło spotkanie z Panattoni, chcą rozwiązać umowy drogowe, chcą wygasić pozwolenie na budowę hal magazynowych. Chcą sprzedać działki, nie powiedzą komu – tajemnica handlowa.
🔵 Radny Puchalski (PiS): Ekrany akustyczne kolejowe na wysokości Niedźwiadka – czy coś wiadomo?
🔘 Odp. Wiceburmistrzyni Lewandowska (SOwU): Czekaliśmy na wyrok sądu w tej sprawie. My wiemy, że to jest potrzebne, natomiast PKP się przed tym broniło.
🔵 Radny Puchalski (PiS): Nowa budowa przy Warszawskiej, pojazdy budowy wywożą dużo błota – prośba o interwencję w tej sprawie.
🔵 Radny Smereczyński (PiS): Podziękowanie za oczyszczenie studzienek na Henryka Brodatego, działają świetnie. Prośba od mieszkańców – teren rekreacyjny przy Koronacyjnej / Królowej Bony – prośba o plenerową siłownię w tym miejscu.
🔵 Radny Smereczyński (PiS): Przy Kazimierza Jagiellończyka rośnie drzewo przy wejściu do kościoła, zawęża mocno chodnik. Wozy pogrzebowe często tam stoją, autobus się nie mieści – czy by można je stamtąd usunąć i posadzić w zastępstwie coś lepszego?
🟠 Radny Chmielewski (SOwU): Ulica Wojciechowskiego, Biedronka i ciąg sklepów – dużo miejsca gdzie dużo ludzi robi zakupy, natomiast duży problem z parkowaniem. To chyba w większości teren RSM, ale może by tam ustawić coś a’la parkomat który pozwala na pozostawienie auta na 1,5 h nieodpłatnie? Chociażby ten kawałek vis a vis przychodni?
🔘 Dyskusja: Takie ograniczenie jest niemożliwe z powodów formalno-prawnych – nie można ustawić parkometru punktowo na miejsach dzielnicowych. To by musiała np. Biedronka na swoim terenie zrobić.
🟢 Radna Sowińska (BiZU): Zieleń przy Złotej Okszy na Zagłoby jest rozjeżdżana przez parkujące tam samochody, czy można jakoś wygrodzić?
🔘 Odp. Wicebumistrzyni Lewandowska (SOwU): Sprawdzimy, ale najpewniej wykonawca będzie zobowiązany do odtworzenia.
🟢 Radna Sowińska (BiZU): Drzewa przy PKP Gołąbki – czy ten teren jest w całości kolejowy, czy też częściowo nasz? Są tam oznaczone drzewa, czy jest planowana jakaś wycinka, czy Urząd Dzielnicy coś na ten temat wie?
🔘 Odp. Wicebumistrzyni Lewandowska (SOwU): Trwa inwentaryzacja.
🟢 Radna Sowińska (BiZU): Puste kotłownie Veolii – czy można tam zaparkować? Wniosek od mieszkańców.
🔴 Radna Kurzyńska (KO): Czy można zabrać zrębki z okolicy PKP Gołąbki, bo kiepsko to wygląda?
🟢 Radny Daukszewicz (BiZU): Podziękowanie za kłody przy działce oświatowej, prośba o to, aby ustawić je też przy ul. 43KD-D przy przejściu dla pieszych, bo obecnie wjeżdżają tamtędy auta na działkę oświatową.
🟢 Radna Sowińska (BiZU): Przy przedszkolu na Zagłoby problem z zatrzymywaniem się pod przedszkolem – czy można to jakoś oznakowaniem ogarnąć?
🔘 Odp. Naczelnik Szymul: Przypominam, że ogólnie jest w prawie zakaz blokowania ruchu, kierowcy zatrzymują się na awaryjnych, mają fantazję. Sprawdzę w terenie jak to wygląda.
🔵 Radny Dratkiewicz (PiS): To a propos parkowania przy przedszkolach – zauważyłem gdzieś rozwiązanie typu “kiss and ride” – pytanie czy można coś takiego wprowadzić.
🔘 Odp. Naczelnik Szymul: BZRD nie zgadza się na kiss and ride, nam wyrzucili z projektu przy Silnikowej.
🟠 Przewodniczący Krzemień (SOwU): Udało się pozyskać głazy, chciałem też wspomnieć o topoli z Bodycha, czy pani Wiceburmistrzyni Lewandowska by mogła zreferować?
🔘 Odp. Wiceburmistrzyni Lewandowska (SOwU): Mamy 14 głazów pozyskanych od metra. Okazało się, że te głazy są dość pożądane i całe miasto o nie wnioskuje. Pewnie pozyskamy też głazy z terenu Nowego Domu Kultury. Była propozycja zabezpieczenia działki oświatowej, ale są na to zbyt cenne – tam wykorzystujemy kłody.
Będziemy informować co z nimi zrobimy. Jeżeli chodzi o drzewo, to mamy ostatnią odpowiedź z BOŚ – oni wskazują, że nie ma zgody od właścicieli w obrębie 15 metrów, a poza tym drzewo jest w bardzo złym stanie – infekcja grzybami, nie wróżą one dobrze temu drzewu. Co do samej historii – nie znaleźliśmy dobrych źródeł takich jak IPN, nawet pan Domżalski nie potwierdził – wspomniał, że została tylko zasłyszana. Żeby wystąpić o miejsce pamięci narodowej trzeba potwierdzić źródłem historycznym.
🟠 Przewodniczący Krzemień (SOwU): Przyznaje głos mieszkańcowi, panu Stefanowi Sobczakowi.
🔘 Stefan Sobczak: Chodzi mi o rondo na rogu Habicha i Posagu 7 Panien – złożyłem wniosek aby nadać nazwę Zakładów Mechanicznych Ursus. Dostałem odpowiedź, że trzeba przeprowadzić konsultację i zebrać 200 podpisów. Ale też zobaczyłem, że można taką nazwę zgłosić na wniosek 5 radnych. Także ja się chciałem spytać, czy na tej sali znajdzie się 5 radnych, którzy poprą taki wniosek?
🔘 Odpowiedzi z sali: Tak, znajdą się.
💬 Ad Vocem Przewodniczący Krzemień: Warto zauważyć, że jest problem z Komisją Nazewniczą, która pozytywnie zaopiniowała nazwę rondo Tajnej Komisji NSZZ “Solidarność” w Zakładach Mechanicznych “Ursus”.
💬 Ad Vocem Stefan Sobczak: Solidarność Zakładowa ma swój teren tutaj, odpowiedziałem pomysłodawcy tego tasiemca, że mają swoje obiekty i swoje place – mogą nazwać swój teren przy Portierni nazwą Tajnej Komisji.
Ostatecznie wniosek wsparło ośmioro radnych – Magdalena Kurzyńska, Karolina Sowińska, Agnieszka Maj, Joanna Tokarska, Krzysztof Daukszewicz, Grzegorz Puchalski, Stanisław Dratkiewicz i Paweł Smereczyński.
Po uzupełnieniu dokumentacji złożymy oficjalny wniosek o nadanie nazwy “rondo Zakładów Mechanicznych Ursus” do Komisji Nazewnictwa Rady Miasta Warszawa.