Bez kategorii

Ursus – Podsumowanie Inwestycji – Wrzesień 2024

Coraz bardziej wydłuża się nam czas pisania podsumowań, bo aż tyle dzieje się w dzielnicy. Można by pomyśleć, że jakieś wybory się zbliżają, a przecież to nieprawda. Pozostaje się cieszyć – bo już mamy mnóstwo materiału na podsumowanie października. Tymczasem zapraszamy do lektury artykułu o tym, co w Ursusie we wrześniu piszczało:


Skorosze


Remont asfaltu na ul. Obrońców Helu i Adamieckiego

Urząd Dzielnicy podpisał umowę na remont dwóch uliczek na Starym Ursusie. Termin realizacji określono na do 30 listopada, ale wykonawca uporał się z nim do 4 października. Niestety organizacja remontu była mocno wątpliwa, zwłaszcza z perspektywy pieszego.

Nowe stacje naprawy rowerów przy szkołach

Odnowione samoobsługowe stacje napraw rowerów stanęły w pobliżu dwóch szkół podstawowych w Ursusie. 

  • Szkoła Podstawowa nr 381, ul.Drzymały 1;
  • Szkoła Podstawowa nr 382, ul.Konińska 2.

Każda stacja jest wyposażona we wkrętak­ krzyżowy, wkrętak płaski, klucz nastawny lub kombinerki, zestaw kluczy imbusowych w rękojeści, łyżki do opon i pompkę z adapterem na wszystkie zawory.

Remont chodnika przy Konińskiej

Będzie remont chodnika przy ul. Konińskiej (po stronie szkoły podstawowej). Kostka brukowa zostanie zastąpiona płytami betonowymi w rozmiarze 50 x 50cm.

Remont obejmuje wymianę krawężników, obrzeży i podbudowy. Jeśli w trwającym postępowaniu przetargowym uda się wyłonić wykonawcę, to remont powinien zakończyć się do połowy grudnia.

Będzie remont ulicy Skoroszewskiej

Urząd Dzielnicy ogłosił postępowanie na remont ul. Skoroszewskiej, który obejmie wymianę nawierzchni na odcinku od wjazdu do budynku nr 1A do skrzyżowania z ul. A. Prystora.

Wykonawca będzie prowadził roboty w weekendy – tj. od piątku po godzinie 22:00 do poniedziałku do godziny 6:00 rano, aby w jak najmniejszym stopniu utrudniać ruch pieszy i kołowy z uwzględnieniem komunikacji miejskiej. 

W czasie wykonywania prac zainstaluje niezbędne urządzenia zabezpieczające: zapory, światła ostrzegawcze, znaki drogowe itp. Termin realizacji zadania: 6 tygodni od daty podpisania umowy. Dzielnicowi urzędnicy podkreślają, że robienie remontu ul. Skoroszewskiej w tym momencie pozwala zaoszczędzić sporo pieniędzy – za 5 lat zakres byłby dużo szerszy i wymagałby zaangażowania większych środków.


Niedźwiadek


Prace przy pętli na Keniga

W związku ze złożonym w zeszłym roku przez naszego radnego Krzysztofa Daukszewicza projektem do Budżetu Obywatelskiego pt. “Bezpieczny Ursus – zadbajmy o bezpieczeństwo pieszych na przejściach” – Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym przygotowało projekt zmian na terenie dawnej pętli przy ul. Keniga.

W projekcie wpisaliśmy zabezpieczenie okolic przejścia dla pieszych w związku z sygnałami, które dostawaliśmy od starszych mieszkańców okolicy skarżących się na brak widoczności i niebezpieczne sytuacje ze strony kierowców.

W związku z tym miał powstać projekt instalacji wysepek przy obu przejściach jak również założenia niskiej zieleni po zachodniej stronie ulicy Keniga. BZRD postanowiło jednak pójść w swoich zmianach dalej. Parkowanie na samej pętli zostanie formalnie uporządkowane (tak jak obecnie, w czterech rzędach), a od strony PKP Niedźwiadek pojawią się także dwa miejsca dla osób niepełnosprawnych. Niestety, oznacza to sporą wycinkę miejsc postojowych, czego projekt do BO nie zakładał…

Skoro i tak zdecydowano się na zawężenie pasa ruchu od strony przystanku autobusowego, można to było zrobić wytyczając kilka dodatkowych równoległych miejsc postojowych, które pomogłyby zrównoważyć ubytek przy samych przejściach dla pieszych. Mamy też obawy, że brak słupków w świetle przejść będzie skutkował parkowaniem… bezpośrednio na przejściu, co widać nawet na zdjęciach satelitarnych okolicy.

Link do projektu można znaleźć tutaj.

Postępy na budowie wiaduktu WD-64

Wiadukt ukończony w 84%, na dobrą sprawę do końca października dojazd od Ursusa będzie gotowy. Jeżeli chodzi o dojazd od Piastowa, czekamy jeszcze na uchwałę Rady Warszawy w sprawie udzielenia Piastowowi pomocy rzeczowej i można potem rozpisywać przetarg.

Nowe osiedle przy Warszawskiej

Deweloper ATAL zaprezentował wizualizacje nowego osiedla przy Warszawskiej, tuż za Gawrą. W ramach inwestycji powstaną 82 mieszkania do 4 pięter wysokości. Niestety, wykonawca ma brzydki zwyczaj nie mycia kół pojazdów wyjeżdżających z budowy i nanosi mnóstwo błota na ulicę.

Projekt remontu ul. Jagiełły

Dostaliśmy jako Komisja Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej wstępny projekt ul. Jagiełły. Planowana realizacja w 2025 r.

Uda się wytyczyć przejście z Eko Parku do Parku Hassów, to samo którego “niedasie” zrobić ze względu na łuk drogi. Zabiegaliśmy o to przejście jako #BiZU, także jego realizacja bardzo nas cieszy.

Na skrzyżowaniu z Wojciechowskiego będzie rondo pinezkowe.

Od Warszawskiej do Jagiełły nie zmieści się droga dla rowerów, ale to akurat małe zdziwienie, bo pas drogowy jest wąski a w MPZP go nie uwzględniono.

Pliki do pobrania tutaj: Projekt Jagiełły.


Szamoty


Posag 7 Panien i Habicha wyasfaltowane i otwarte 

Sadzenie drzew przewidziane na październik już się rozpoczęło. Wszystko jest na dobrej drodze do zakończenia prac w najbliższych tygodniach.

Niestety, wbrew zapowiedziom nie zacznie się teraz remont części od Herbu Oksza do zajezdni Mobilis. Deweloper nie wybrał jeszcze wykonawcy prac, a Urząd Dzielnicy naciska, żeby remont odbył się w wakacje 2025, ponieważ po raz kolejny ulica będzie jednokierunkowa w czasie prowadzonych prac.

Terminy prac przy ul. Herbu Oksza i Giserskiej

Start prac na ul. Herbu Oksza (od Posagu 7 Panien do Giserskiej) na przełomie października i listopada 2024, koniec w kwietniu 2025.

Giserska (od Herbu Oksza do Habicha) start prac kwiecień 2025, koniec wrzesień 2025. Może się przesunąć. Na placu budowy już pojawiły się ogrodzenia i zaplecze, także wygląda na to, że to wreszcie się dzieje.

Asfalt na Habicha od Giserskiej do Silnikowej

Na nowym odcinku Habicha są już dwie warstwy asfaltu. Brakuje jeszcze warstwy ścieralnej. Najpewniej droga będzie otwarta dla ruchu do końca listopada 2024 r.


Gołąbki


Budowa prywatnego żłobka przy Eko Parku

Ogrodzono plac budowy nowej prywatnej placówki oświatowej przy Eko Parku. Ma to być prywatny żłobek przy ul. Wolności, tuż obok państwowego żłobka i biblioteki.

Petycja ws. remontu kładki na Gołąbkach

Radna Ożarowa Mazowieckiego pani Katarzyna Kędzierska zapytała PKP PLK o postępy w projektowaniu kładki nad przystankiem kolejowym Warszawa Gołąbki. W odpowiedzi dowiedziała się, że remont jest planowany “do 2030 roku z perspektywą do 2032 roku”.

Radna Karolina Sowińska (BiZU) podczas zbiórki podpisów.

Poprzedni termin był określony na rok 2025. Nie zgadzamy się na takie opóźnienie, więc włączyliśmy się w zbiórkę podpisów wraz z p. sołtyską Jawczyc Małgorzatą Aniołkowską oraz radnymi Ursusa Magdaleną Kurzyńską i Pawłem Smereczyńskim. Zebraliśmy ponad 1500 podpisów, zamierzamy je złożyć w najbliższych dniach – mamy nadzieję, że PKP PLK zda sobie sprawę z tego, jak ważna jest modernizacja tego wiekowego obiektu.


Ogólne


Będzie remont odwodnienia ul. Cierlickiej

Rada Warszawy przyznała długo wyczekiwane pieniądze na remont odwodnienia ulicy Cierlickiej. Projektowanie przewidziane jest na 2025 rok, budowa na 2026 – przedsięwzięcie pochłonie 3 miliony złotych.

Hałas w Ursusie

Niestety – póki co nie mamy żadnych dobrych wieści. Ale po kolei:

2) Konsultacje społeczne ws. nowego Programu Ochrony Środowiska Województwa Mazowieckiego – choć raport jeszcze się nie ukazał, to można już zapoznać się z wykazem uwag. Niestety, wszystkie uwagi z Ursusa zostały odrzucone. Uzasadnienie? Prawie zawsze takie samo – lokalizacja nie znajduje się wśród najbardziej zagrożonych hałasem.

3) Pismo do Zarządu i Rady Dzielnicy Ursus – zostało przekazane do Województwa Mazowieckiego oraz do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Dodatkowo Zarząd Dzielnicy zwrócił się do Województwa Mazowieckiego z prośbą o wykonanie powtórnych badań hałasu, w związku z tym, że obecne są już nieaktualne z powodu zwiększonego ruchu związanego z otwarciem nowych odcinków dróg w okolicy Warszawy. Urząd Marszałkowski podkreślił, że nie otrzymał skarg na hałas – warto to zmienić, adresy poniżej.

3) Pismo do PKP PLK ws. uzupełnienia ekranów akustycznych – do tej pory nie doczekało się odpowiedzi. Niemniej jednak będziemy starać się o spotkanie z kolejarzami, aby porozmawiać o tym problemie ponownie, a przy okazji poruszyć kwestię możliwości obsadzenia istniejących ekranów pnączami, tak jak przy ul. Orląt Lwowskich.

4) W kwestii rozbudowy Lotniska Chopina dowiedzieliśmy się, że choć wzrośnie liczba operacji powietrznych, to poziom hałasu nie ulegnie zmianie. Nie wiemy jak to możliwe, ale zdaniem władz lotniska tak właśnie będzie.

Podsumowując – póki co nadal jesteśmy na początku drogi, choć pierwszy krok został poczyniony. Teraz najlepszy sposób to pisać skargi i zgłaszać uciążliwości. Jeżeli potrzebujecie pomocy w napisaniu takiego pisma – jesteśmy do dyspozycji.

Instytucje, do których warto się zwrócić:

GDDKiA (ekrany wzdłuż S2): ul. Wronia 53, 00-874 Warszawa; kontakt@gddkia.gov.pl 

Urząd Marszałkowski (ekrany wzdłuż S2): al. Solidarności 61, 03-402 Warszawa; gospodarka.odpadami@mazovia.pl 

ZDM (wiadukt na Gierdziejewskiego): ul. Chmielna 120, 00-801 Warszawa; kancelaria@zdm.waw.pl 

PKP PLK (ekrany przy torach): ul. Targowa 74, 03-734 Warszawa; sekretariat.itie@plk-sa.pl 

Nasi radni również zwrócą się z prośbami do w/w o przyjrzenie się sprawie oraz powtórzenie badań dotyczących uciążliwości akustycznej. Trzeba działać dalej.

Spotkanie w Piastowie

Z inicjatywy radnego Krzysztofa Daukszewicza delegacja z Ursusa spotkała się z Burmistrzem Miasta Piastów. Omówiliśmy tematy dróg dojazdowych do wiaduktu WD-64 i tego, jak zapewnić bezpieczeństwo pieszym w okolicy, przejazdu rowerowego w ciągu ulicy Warszawskiej oraz poprawy retencji wód opadowych. 

Zaplanowaliśmy kolejne spotkania robocze z PKP PLK oraz Starostwem Powiatowym i mamy nadzieję, że to początek owocnej współpracy.

Przejdź do treści