
IV Komisja Kultury, Sportu i Spraw Społecznych – 3 września 2024
Przewodniczy radny Robert Faliszewski (KO).
🟩 Zaopiniowaliśmy projekt zmian budżetowych. Zmiany w zakresie planu wydatków bieżących, majątkowych oraz dochodów:
– Zwiększenie środków na zasób komunalny – remonty infrastruktury towarzyszącej dla budynków mieszkalnych.
– Utrzymanie i konserwacja zieleni przyulicznej – zwiększenie środków na remonty małej architektury.
– Zwiększenie środków na szkoły – wpłaty na PFRON oraz wynagrodzenia nauczycieli.
– Zwiększenie środków na profilaktykę uzależnień od alkoholu (prowadzenie placówek wsparcia dziennego).
– Zwiększenie środków na modernizację budynku urzędu dzielnicy (roboty budowlane polegające na wzmocnieniu podłoża w archiwum żeby zamontować tam szafki karuzelowe).
Przegłosowane, jeden głos wstrzymujący.
—
🟩 Omówiliśmy działalności DK “Kolorowa”, “Portiernia” oraz “Miś” w 2024 roku.
🟢 Pani Kierownik Bożena Kuśmierek, DK Portiernia: Przygotowujemy się do nowego sezonu i dnia otwartego w sobotę, już niewiele miejsc na zajęcia dodatkowe zostało. Jesteśmy młodą placówką, ale obsługujemy całe osiedle Szamoty a mamy i gości zza drugiej strony torów i z Niedźwiadka. Mamy nadzieję, że mała scena w Portierni nieco przejmie koncerty z Arsusa, będziemy starać się zaspokoić wymagania widowni, choć finanse są ograniczone. Ważny aspekt – Izba Tożsamości Ursusa. Oferujemy też edukację historyczną dla szkół.
Największy problem – parking pod Portiernią, w całości zajęty przez mieszkańców, przez pojazdy typu Uber/Taxi itd. Znikają rano, wracają wieczorem. Ponadto służą jako parking P+R dla osób korzystających z dworca. Pani dyrektor obawia się, że z braku parkowania dzieci będą rezygnować z oferty. Prośba do Burmistrza o zwrócenie się do ZDM w sprawie np. dzierżawy części parkingu.
Pytania:
🟢 Przewodniczący Faliszewski (KO): DK może pozyskiwać własne fundusze, czy państwo pozyskują takie fundusze, np. z Unii Europejskiej?
Odpowiedź: Pisaliśmy do NCK, z jednego programu sfinansowaliśmy projekt związany z wojną w Ukrainie – pobyt dzienny dla dzieci z Ukrainy. Prowadzimy też wynajem sal. Projektów unijnych póki co nie piszemy. Do tego wydarzenia biletowane, ale to jest pokrycie połowa wydatków dla artysty.
—
🟢 Pani Kierownik Izabela Gromek, DK Kolorowa: Pozyskaliśmy z NCK 80 tysięcy na wymianę oświetlenia na energooszczędne, z Funduszu Edukacji Kulturalnej 18 tysięcy na zajęcia dla młodzieży. W poprzednim roku też korzystaliśmy z takich dofinansowań (15 tys. na pracownię rękodzielniczą). Mamy zajęcia – 44 formy stałe, zajęcia dla młodzieży, seniorów, tai chi, zajęcia Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Udało się nawet wprowadzić nowe formy.
Z cyklicznych wydarzeń – wernisaże, wystawy, koncerty, filharmonię po sąsiedzku. Czasem wynajmujemy sale, mamy długie weekendowe najmy – na czym możemy, na tym zarabiamy.
—-
🟢 Pan Kierownik Paweł Wyrzykiewicz, DK Miś: Działamy z krótką przerwą na budowę bloku komunalnego od 1975 roku. Mamy ponad 30 rodzajów aktywności dla dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów. W roku 2024/2025 nowości – joga dla dzieci, joga dla dorosłych, hip-hop oraz latino soul dla kobiet. Nic z zajęć nie zlikwidowaliśmy. W zeszłym roku 610 uczestników w każdym wieku. Najpopularniejszy lektorat z angielskiego. Oferujemy też indywidualne zajęcia – nauka gry na pianinie, zajęcia wokalne, języki. Popularność duża, są już osoby na liście rezerwowej na zajęciach.
DK zarobił w tym roku po odliczeniu materiałów na zajęcia 100 tys. zł zarobku. Odbyło się w 2024 roku 5 spektakli teatralnych, część odwołano ze względu na wybory. Ponad 360 widzów. Także koncerty, spotkania, wernisaże, konkursy – ponad 7000 uczestników.
Pytania:
🟢 Przewodniczący Faliszewski (KO): Dopytuje o współpracę z oświatą w Portierni i w Kolorowej.
Odpowiedź (Portiernia): Współpraca ze szkołami w ramach lekcji historii, lata w mieście, zimy w mieście, dodatkowo spektakle i grupy przedszkolne na spektaklach oraz w Izbie Tożsamości. Do tego konkursy plastyczne dla szkół i przedszkoli. W tym roku nowość – zespół wokalny dziecięcy w szkołach, a w samym DK grupa dorosłych.
Odpowiedź (Kolorowa): Zajęcia z dramy ze SP14 – wynajem sali dla szkoły, dodatkowo wspieramy dzieci z okolicznych szkół – korzystają z zajęć. Organizujemy też konkursy – tulipanada, konkurs przedszkolny plastyczny.
🟢 Przewodniczący Faliszewski (KO): A jak wygląda współpraca ze sponsorami? Istnieje, na czym jest oparta?
Odpowiedź (Kolorowa): Korzystamy z takiej formy wsparcia, firmy i osoby prywatne dawały nam darowizny na cele statutowe. Zwłaszcza na nagrody w konkursach. Wspierała m.in. firma Asmet, ale również inne firmy – np. osoba, która wygrała konkurs piosenkarskich zyskała możliwość nagrania piosenki w studiu nagraniowym.
Odpowiedź (Portiernia): Oferowano nam m.in. logotypy Portierni wykonane w metalu, materiały na zajęcia.
Odpowiedź (Miś): Kiedyś było łatwiej pozyskiwać, teraz jest jednak trochę ciężej. Chyba koleżankom jest łatwiej pozyskiwać takie środki. Ale dużo zarabiamy na wynajmie sal – komunie, chrzciny, tym podobne rzeczy.
🟢 Przewodniczący Faliszewski (KO): Może dobrym pomysłem jest zwrócenie się do deweloperów, żeby też się zaangażowali w tę duchową sferę mieszkańców osiedli (pytanie retoryczne).
🟢 Radny Kraśniewicz (SOwU): Pytanie do p. Dyrektora DK Miś – kiedyś były organizowane fajne zajęcia, można było przyjść do Misia odrobić lekcje i porozmawiać z nauczycielami, czy coś takiego jest kontynuowane?
Odpowiedź: Jest to kontynuowane w ramach Towarzystwa Przyjaciół Dzieci.
🟢 Radny Daukszewicz (BiZU): Czy DK są gotowe na przejęcie obowiązków Arsusa pod względem finansów i kadry, czy będzie więcej wydarzeń i wrzucenie “piątego biegu”?
Odpowiedź: Problemem są przede wszystkim finanse. Pracownicy są w DK “Kolorowa” – koncerty będą, ale skala będzie dużo inna, bo sala jest dużo mniejsza.
🟢 Radny Pełka (KO): Na jakiej zasadzie są zatrudniane osoby w DK – czy są konkursy na stanowiska?
Odpowiedź: Jako kierownicy nie zatrudniamy, zatrudnia Dyrektor DK “Arsus”. Ale jeżeli chodzi o oferty pracy to nie są rozpisywane konkursy, tylko normalny proces rekrutacyjny.
Ad Vocem: Powinno to być ogłaszane przynajmniej na stronie internetowej, ale może przeoczyłem.
🟢 Radny Smereczyński (PiS): Jakim powodzeniem cieszą się propozycje dla seniorów? Czy można dostać taki zestaw propozycji dla seniorów w poszczególnych Domach Kultury?
Odpowiedź (Kolorowa): Jest bardzo dużo zajęć, część dedykowana dla UTW, dużo osób z UTW korzysta z zajęć bo po prostu u nas są i mają wiedzę o tym, co się oferuje. Jeżeli chodzi o rozpiskę to przygotujemy taką i wyślemy mailem, bo w obecnej chwili mam przygotowaną pełną listę.
Odpowiedź (Portiernia): Taniec w kręgu dla seniorów, klub podróżnika – oba cieszą się powodzeniem. Cykl wielokulturowy także cieszy się popularnością seniorów, zdarzają się eventy na których 90% publiki to seniorzy. Przypominam też, że są ulgi dla biletów.
Odpowiedź (Miś): Ze wszystkich placówek chyba mamy najwięcej seniorów, około 100 przychodzących dwa razy w tygodniu – chór klubu seniora, zespół poetycko-kabaretowy, kabaret, doskonalenie gry na instrumentach, robótki ręczne.
Ad Vocem: Chciałem jeszcze dopytać czy są organizowane wyjazdy np. do filharmonii czy teatru?
Odpowiedź: Tak, w ramach klubu podróżnika raz w miesiącu.
🟢 Radna Sowińska (BiZU): Zajęcia Fit to nie Mit – czy się udało je pomieścić i znaleźć dla nich sale?
Odpowiedź: Tak, mieliśmy zarezerwowaną salę – to się odbywa 5 razy w tygodniu w związku z tym, co było opisane w Budżecie Obywatelskim. Są popołudniowe, dwa razy po 16:30, trzy razy później. Po nowym roku będą 3 razy w tygodniu.
🟢 Przewodniczący Faliszewski (KO): Są skargi od pań na osoby, które organizują zajęcia. Urzędnicy są bardzo pomocni, ale osoby które prowadzą niestety nie. Są opóźnienia w płatnościach dla instruktorek oraz problemy organizacyjne.
🟢 Wiceburmistrz Wachnicka (KO): Zajęcia czasem odbywały się z BO, czasem z Urzędu Dzielnicy. Ale nawet jak wygrywają zajęcia z BO, to nie panie osobiście je organizują – nie można organizatora wskazać, trzeba rozpisać konkurs.
🟢 Radny Daukszewicz (BiZU): Prośba o kontrolę wykonania umowy z firmą eventową z Łodzi wynajętą do organizacji zajęć “Fit to nie mit”.
🟢 Radna Kurzyńska (KO): Została wysłana skarga na koordynatora zajęć Fit to nie mit, będzie rozpatrywana na Komisji Skarg i Wniosków.
🟢 Radna Maj (KO): Czy gdyby w ramach wolontariatu prowadzić zajęcia, to można poprosić o wynajem sali od Domu Kultury?
Odpowiedź: W ramach MAL jak najbardziej – zarówno w Kolorowej jak i Portierni. Trzeba tylko dopasować czas, bo jest dużo wydarzeń.
—
🟩 Omówiliśmy zagadnienia związane z edukacją kulturalną.
🟢 Pani Naczelnik Wydziału Kultury Katarzyna Świtalska: Przedstawiła prezentację dotyczącą zagadnień edukacji kulturalnej w dzielnicy odnosząc się do Strategii Warszawa 2030 oraz Polityki kulturalnej m.st. Warszawy.
W latach 2022-2024 realizowano projekty z Funduszu Edukacji Kulturalnej: konkursy, street art, rodzinne pikniki w parku Hassów, koncerty jazzowe, wystawy plenerowe, festiwale, konkursy oświatowe, nauka ceramiki, koło garncarskie i wiele, wiele więcej.
Prezentacja dostępna pod linkiem: https://um.warszawa.pl/…/edukacja-kulturalna-w…/
Podkreślenie, że wiele zadań jest realizowanych przez biblioteki, bo są instytucją najbardziej zaufaną i docierającą do mieszkańców bardziej od Domów Kultury.
Pytania:
🟢 Radna Kurzyńska (KO): Ponad 14% osób dzieci uczęszczających do ursuskich placówek to obcokrajowcy. Czy w DK są zajęcia dla dzieci z zagranicy?
Odpowiedź (Portiernia): Jest nauka języka polskiego dla obcokrajowców i dla dzieci i dla dorosłych.
Odpowiedź (Wydział Kultury): Biblioteka prowadzi projekt “Harmonia Kultur” gdzie takie zadanie było realizowane, miało to dotyczyć bardzo różnych obcokrajowców, ale przez sytuację międzynarodową oczywiście głównie to obywatele Ukrainy.
Odpowiedź (Kolorowa): Dużo dzieci ukraińskich korzysta z oferty DK, rodzice mają trudności w zapisaniu przez internet czasem, ale my pomagamy. Dzieci sobie radzą bardzo dobrze i się integrują w środowisku w którym żyją.
Ad Vocem: 800+ teraz będzie powiązane z obowiązkiem szkolnym, więc pewnie przybędzie uczniów zagranicznych, stąd moje pytanie – pewnie będzie większa potrzeba na zajęcia.
Odpowiedź (Wydział Kultury): Wojna trwa tak długo, że dzieci z Ukrainy są obecne wszędzie w Domach Kultury czy Bibliotekach, coraz lepiej znają język i np. komputery z językiem ukraińskim już nie są używane, bo te dzieci już znają polski.
🟢 Burmistrz Olesiński (KO): Szykujemy się na to, że duża część dzieci uczących się w systemie ukraińskim zdalnie przejdzie do szkół. Ale póki co nie ma informacji, aby to spowodowało ogromny wzrost uczniów. Niemniej jednak byliśmy jako miasto na to przygotowani.
🟢 Pani Kierownik Bożena Kuśmierek (Portiernia): Prośba o miejsca na wieszanie plakatów na Szamotach, żeby móc ogłaszać ofertę kulturalną.
🟢 Burmistrz Olesiński (KO): Część wspólnot na Szamotach się zgłosiła do wieszania plakatów w gablotach.
🟢 Radny Daukszewicz (BiZU): Przyłącza się do prośby o ustawienie słupów ogłoszeniowych, zwłaszcza w miejscach często uczęszczanych, przy osiach komunikacyjnych.
—
Wnioski i zapytania radnych:
🟢 Radny Daukszewicz (BiZU): W Nowym Domu Kultury ma być kawiarnia – przez kogo będzie prowadzona? Czy będzie przetarg?
Odpowiedź: Po wybudowaniu DK Dyrektor nowej jednostki wybierze w jaki sposób zorganizować kawiarnię. Na przykład w Służewskim Domu Kultury prowadzona była siłami własnymi, ale w Kadrze już zlecono to ajentowi – to będzie zależało od dyrektora.
🟢 Radny Daukszewicz (BiZU): Co z osobami bezdomnymi spod Portierni? Policja mówi, że za bardzo nie może interweniować, mieszkańcy się skarżą, że zaczepiają, są pod wpływem. Problem jest też na placu Tysiąclecia – czy możemy jakoś tym osobom w ogóle pomóc?
Odpowiedź: Będziemy ten temat jeszcze poruszać, mamy OPS, mamy fundacje, Straż Miejska jest świadoma sprawy i będzie interweniować w przypadku zagrożenia porządku publicznego. Jeżeli będzie potrzeba to nawiążemy kontakt z jednostkami miejskimi które realizują zadania związane z przeciwdziałaniem bezdomności.
🟢 Radny Daukszewicz (BiZU): Winda przy Zagłoby 17 – po zalaniu nie działa, mieszkańcy zgłaszają zły stan budynku, czekanie 6 tygodni na naprawę windy choć w bloku mieszkają rodzice i osoby niepełnosprawne.
Odpowiedź: Standardowa umowa z Schindlerem na windy to 12 tygodni – innej firma nie przewiduje. Skróciliśmy ten termin do 6 tygodni, pani naczelnik Kucierzyńska skłoniła firmę do uruchomienia windy jutro. Procedura była skomplikowana, naszym zdaniem szyb nadawał się do remontu, zdaniem Schindlera potrzebne było dodatkowe osuszenie.
Komentarz po komisji: Ostatecznie firma Schindler włączyła windy dnia 3 września 2024 roku, czyli w dniu w którym odbyło się posiedzenie. Mieszkańcy dziękują za przyspieszenie procedury 🙂
🟢 Radny Daukszewicz (BiZU): Kwestia przychodni “Hipokrates” w Urzędzie Dzielnicy – z Urzędu Dzielnicy przyszło pismo zobowiązujące do remontu elektryki, według pani dyrektor co najmniej 150 tysięcy złotych, przychodni z NFZ na to nie stać, to będzie oznaczało de facto likwidację przychodni na NFZ – jak sobie zamierzamy jako dzielnica z tym poradzić, skoro nie jesteśmy w stanie zapewnić żadnego lokalu alternatywnego?
Odpowiedź: Hipokrates to pozostałość o zakładowym ZOZ, są z nami na bardzo korzystnych warunkach finansowych. Burmistrz nie wyobraża sobie, że Urząd Dzielnicy wyłoży duże środki na remont instalacji w powierzchni wynajmowanej – umowa przewiduje, że to najemca zobowiązuje się do bieżących konserwacji i remontów. ZOZ płaci raptem 17,23 zł, nie dokonał remontów przez 20 lat. Wymiana instalacji to inwestycja, musimy zgromadzić ok. miliona złotych, potem wymalowanie wszystkich pomieszczeń i przekazać Hipokratesowi – za ile? Chyba nie za taką samą stawkę.
Zdaniem Pana Burmistrza część przestrzeni jest też niewykorzystana, choć nie wiemy np. jak pomieścić agencję pocztową albo powiększyć USC.
To stanowcze stanowisko, ale jasne i konkretne – także liczymy na to, że Hipokrates podejmie jakąś decyzję. Urząd się godzi na rozłożenie tych remontów w czasie. Burmistrz przypomniał również, że obecnie przychodni na NFZ jest dużo więcej, niemniej jednak musimy rozważyć co zrobić z Nocną Pomocą Lekarską, gdyby Hipokrates podjął niekorzystne dla nas decyzje.
Ad Vocem Przewodniczącego: Przypomina, że gdyby coś się z tą instalacją stało, to odpowiedzialność poniesie Urząd Dzielnicy.
🟢 Radna Kurzyńska (KO): Czy są planowane rozdanie kwiatów z donic po sezonie, jak to miało miejsce na wiosnę?
Odpowiedź: Trzeba dopytać WOŚ, ale pewnie jest to możliwe.
🟢 Radny Chmielewski (SOwU): Prawie gotowe jest nowe boisko piłkarskie na OSIR, doszły do nas słuchy, że boisko będzie wynajmowane na cele komercyjne. Nie dziwię się, ale też szkoły przychodzą na stadion, również z Orlika. SP381 nie ma własnego boiska. Czy szkoły w godzinach pracy będą mogły korzystać z boiska nieodpłatnie?
Odpowiedź (Burmistrz Olesiński): Jest zarządzenie Prezydenta m. st. Warszawy określające minimalne stawki najmu – sprawdzimy, czy placówki oświatowe są z nich wyłączone.
🟢 Przewodniczący Faliszewski (KO): SP360, nowa hala sportowa – czy możliwe jest udostępnienie dla mieszkańców po godzinie 16:00?
Odpowiedź (Wiceburmistrzyni Wachnicka): Co do hali są jeszcze problemy formalne, sprawdzamy z DBFO. Odnośnie boiska rozmawiałam z OSiR, będą się starali znaleźć rozwiązanie, ale OSIR musi wypracować też zysk – to była ich własna inwestycja. Ale dojdą do kompromisu w tej sprawie.
🟢 Radna Łączykowska (KO): Czy jest planowane stworzenie jadłodzielni na terenie dzielnicy, czy w planach jest remont ulicy Regulskiej – ZDM nie daje żadnej konkretnej daty, czy cokolwiek w tym temacie wiadomo?
Odpowiedź: Trzeba wspólnie naciskać ZDM w tej sprawie, innej możliwości nie ma. ZDM wstrzymuje fakt, że tam trzeba zrobić odwodnienie i zbudować ulicę od nowa. Co do jadłodzielni bardzo chętnie, tylko musi się znaleźć organizacja społeczna, która zajmie się zabezpieczeniem jakości żywności i pilnowania terminów ważności.
🟢 Radna Kurzyńska (KO): Czy w dzielnicach sąsiadujących też taki model funkcjonuje, np. we Włochach?
Odpowiedź: Do sprawdzenia.

