Infrastruktura,  Komunikacja miejska,  Zieleń

Złóż swoje wnioski do Planu Ogólnego dla Warszawy!

Trwa proces składania uwag do Planu Ogólnego. Ten dokument określi kierunki rozwoju Warszawy na kolejny lata i jest dobrym narzędziem, aby wreszcie objąć planowaniem przestrzennym tereny, które dotychczas zabudowywano “na dziko” – jak chociażby Skorosze czy Niedźwiadek.

Dodatkowo w Planie Ogólnym znajdą się planowane rozwiązania komunikacyjne, od nowych linii tramwajowych po stacje metra czy nowe drogi między dzielnicami.

Z tego powodu uważamy, że uchwalenie Planu Ogólnego to ogromna szansa dla Ursusa – ale żeby urzędnicy uwzględnili nasze sugestie, muszą one najpierw do nich trafić.

Pomóż nam złożyć wnioski!

Z tego powodu prosimy Was o pomoc! My oczywiście złożymy uwagi do BAiPP oraz zgłosimy poniższe punkty na dzisiejszej Komisji Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej. Ale w grupie siła, a im więcej osób złoży swoje uwagi – tym lepiej.

Jak złożyć wnioski do planu?

1️⃣ Na żywo – Co czwartek trwają dyżury konsultacyjne w Urzędzie Dzielnicy Ursus. Przed nami jeszcze dwa takie spotkania, podczas których urzędnicy od 8 do 16 pomogą w wypełnieniu wniosków.

2️⃣ Online – Wypełnij formularz na stronie https://konsultacje.um.warszawa.pl/processes/Warszawa2040/f/262/

Jeżeli chcesz, możesz dołączyć w punkcie 7 “gotowiec” zawierający przygotowane przez nas wnioski, który można pobrać tutaj.

Nasze propozycje wniosków

👉 Parking P+R przy PKP Ursus – Wnioskujemy o wykreślenie z projektu Planu Ogólnego.
Lokalizacja: ul. Wiosny Ludów 80, dzielnica Ursus;
Uzasadnienie: Projekt Studium nie wskazuje dokładnie miejsca w którym parking powinien się znajdować, ale po analizie działek w okolicy nie możemy znaleźć żadnej lokalizacji o odpowiednio dużym metrażu ani dobrym dojeździe – trudno sobie wyobrazić stanie w korku na Cierlickiej, żeby potem przesiadać się na pociąg. Ponadto zgodnie z dokumentami miejskimi parkingi P+R powinny być lokalizowane na obrzeżach, lokalizacja w samym środku dzielnicy przeczy tym ustaleniom.

👉 Nowa zabudowa na Szamotach – Wniosek o korektę wysokości
Lokalizacja: obszar pomiędzy ul. Kompanii AK “Goplana”, ul. Gierdziejewskiego oraz torami Linii Kolejowej nr 3.
Uzasadnienie: Nawet, jeżeli z analiz Biura Architektury i Planowania Przestrzennego wynika, że nie ma zapotrzebowania na zabudowę przemysłowo-magazynową na północ od ul. Kompanii AK “Goplana”, to zapełnienie tej przestrzeni 8-kondygnacyjnymi blokami to zły pomysł przez zbytnie zagęszczenie funkcji mieszkalnej oraz znajdujące się tuż obok tory kolejowe i stację techniczno-postojową metra, które będą stałymi generatorami hałasu. Proponujemy gradację wysokości od strony torów kolejowych – od 4 stopniowo do 7 kondygnacji w stronę ul. Kompanii AK “Goplana”.

👉 Nowy zieleniec na północnych Szamotach – Wniosek o zmianę miejsca.
Lokalizacja: działki 122/2, 143, 2/3; obręb 2-09-09;
Uzasadnienie: W projekcie Nowego Studium planiści umiejscowili skwer miejski przy wiadukcie na Gierdziejewskiego (dz. 108, okr. 2-09-09), w miejscu obecnie działających zakładów przemysłowych. Naszym zdaniem ta propozycja jest mało atrakcyjna pod względem lokalizacji oraz trudna do realizacji (kwestie wykupu gruntu). Zamiast tego proponujemy park linearny ciągnący się wzdłuż torów kolejowych. Pozwoli to na zwiększenie areału terenu zielonego, zmniejszenie kosztów wykupu gruntu, możliwość adaptacji części obecnej na miejscu zieleni oraz stworzenie dodatkowej bariery przed hałasem ze strony STP oraz torów kolejowych. Takie rozwiązanie pozwoliłoby również stworzyć długi na kilometr pas zieleni prowadzący z Gołąbek do Szamot przerwany w zasadzie tylko terenem pod wiaduktem na Gierdziejewskiego.

👉 Osiedle Niedźwiadek – Wniosek o zablokowanie dalszej zabudowy
Lokalizacja: Obszar ograniczony ul. Orląt Lwowskich, ul. Warszawską i Parkiem Hassów
Uzasadnienie: Obecnie Niedźwiadek jest najgęściej zaludnionym osiedlem Ursusa. Infrastruktura powoli przestaje sobie radzić, brakuje miejsc postojowych, komunikacja miejska łapie opóźnienia. Tymczasem przez brak planu miejscowego oraz obecność wysokich budynków RSM “Ursus” nowe inwestycje dostają decyzje o warunkach zabudowy nawet na 12 kondygnacji. Postulujemy ograniczenie wysokości nowej zabudowy wewnątrz osiedla do parterowych pawilonów usługowych, co zmniejszy presję inwestycyjną na ten obszar oraz zapobiegnie dalszemu dogęszczaniu.

👉 Przebicie ul. Chrościckiego do ul. Licencyjnej – Wniosek o uwzględnienie w projekcie Planu Ogólnego
Lokalizacja: działki 110/2, 2/4; obręb 2-09-09; działki 1/2, 2/2, obręb 2-09-10;
Uzasadnienie: Obecnie w projekcie Nowego Studium miejsce to jest zapisane jako trasa pieszo-rowerowa. Biorąc pod uwagę jak fatalne warunki ruchowe panują na skrzyżowaniu ulic Szamoty / Traktorzystów / al. 4 Czerwca / Świerszcza, kolejny wyjazd z osiedla byłby doskonałym odciążeniem tego feralnego miejsca. Ulica Chrościckiego po stronie Pól Karolińskich obecnie kończy się ślepo, przedłużenie jej wzdłuż torów wydaje się być naturalną decyzją, zwłaszcza w kontekście decyzji o zabudowie północnej części osiedla Szamoty.

👉 Nowe Parki na Skoroszach – Wniosek o zachowanie w Planie Ogólnym
Lokalizacja: działki 165/3, 166/5; obręb 2-11-08; działka 75, obręb 2-11-15.
Uzasadnienie: Uważamy, że umieszczenie w projekcie Nowego Studium nowych terenów zielonych na Skoroszach (przy al. 4 Czerwca 1989 oraz przy al. Jerozolimskich) było jedyną możliwą rozsądną decyzją, biorąc pod uwagę niedobory zieleni urządzonej na tym terenie. Wnioskujemy o jej podtrzymanie i uwzględnienie w Planie Ogólnym.

👉 Nowy przebieg ul. Gierdziejewskiego – Wniosek o zmianę
Lokalizacja: ul. Gierdziejewskiego od ul. Leszczyńskiego do ronda Emilii Malessy “Marcysi”
Uzasadnienie: W obecnym planie miejscowym dla Szamot ul. Gierdziejewskiego zyskuje nowy przebieg, a na odcinku od ul. Posag 7 Panien do ul. Licencyjnej także jezdnię serwisową. Oba rozwiązania zostały zaplanowane z myślą o umieszczeniu na północy Szamot centrów logistycznych i przemysłowych. Jeżeli miasto wycofuje się z tego pomysłu, powinno również dokonać rewizji układu drogowego osiedla. Obecnie nie widzimy żadnej korzyści ze zmiany przebiegu ulicy Gierdziejewskiego – w zamian nie jest oferowana żadna dodatkowa zieleń, nowy przebieg nie poprawi układu komunikacyjnego, dodatkowo zostaną okrojone tereny zielone przylegające do lub stanowiące część Eko Parku.

👉 Droga rowerowa z Szamot na Mory – Wniosek o zmianę
Lokalizacja: działka 122/2; obręb 2-09-09;
Uzasadnienie: Uważamy, że kreska na mapie narysowana przez teren STP Mory nie ma szansy na realizację, a skoro tak, to nie ma sensu jej utrzymywać w projekcie. Bardziej realistyczna byłaby kładka pieszo-rowerowa do Metra Karolin.

👉 Dodatkowe przejście podziemne z Niedźwiadka na Skorosze – Wniosek o uwzględnienie
Lokalizacja: działka 105/2, obręb 2-11-01.
Uzasadnienie: W połowie drogi z PKP Ursus do PKP Ursus Niedźwiadek znajduje się miejsce, w którym co mniej rozsądni mieszkańcy przechodzą przez tory “na dziko” (co niestety czasem kończy się tragicznie). Sugeruje to jednak, że w tym miejscu może powstać potencjalny, przyszły ciąg komunikacyjny. Jeżeli w przyszłości dojdzie do kolejnego generalnego remontu linii kolejowej, miasto powinno uwzględnić w rozmowach z kolejarzami możliwość utworzenia w tym miejscu kolejnego przejścia podziemnego.

Będziemy jeszcze przypominać się w sprawie Planu Ogólnego przed zakończeniem konsultacji, ale zachęcamy do złożenia uwag jeszcze dziś!

Skip to content