Podsumowanie

Ursus – Inwestycje – Sierpień i Wrzesień 2025

Po przerwie wakacyjnej zapraszamy serdecznie na powiększone, dwumiesięczne podsumowanie inwestycji w dzielnicy Ursus.

Szamoty

Góra śmieci przy Silnikowej usunięta

Wyczyszczona przez dzierżawcę działka przeszła oficjalnie na własność miasta – nie wiadomo, czy w związku z tym planowane jest przedłużenie ul. Silnikowej, ale będziemy o to dopytywać na najbliższych posiedzeniach Rady Dzielnicy.

Żłobek na Leykama

We wrześniu miało być uzyskane pozwolenie na budowę + ogłoszony przetarg, ale złapało to lekkie opóźnienie. Czas na budowę – do 2027 roku. Czekamy na projekt zagospodarowania terenu oraz obsługi komunikacyjnej budowy.

Budowa Nowego Domu Kultury

Dzielnica podpisała aneks przyspieszający budowę, w grudniu skończy się pierwszy etap, we wrześniu zaczniemy przygotowywać przetarg na ostatni etap budowy, pewnie maksymalnie na początku przyszłego roku będzie podpisana umowa. Termin dwa lata od zawarcia umowy, czyli pewnie początek 2028 roku. Potem przetarg na wyposażenie i montaż. Na dachu obiektu zawisła już wiecha.

Zagospodarowanie terenu przy Traktorzystów 1

Czyli przygotowania do przenosin Bazaru – dzielnica ma projektanta na prace rozbiórkowe i porządkowe, rozbiórki, badania gruntu, wywóz odpadów – to zrobi w pierwszej kolejności. Na początku 2026 roku podpisze przetarg na same roboty. 

Budowa Eko Parku – III Etap

Biuro Architektury narzuciło dzielnicy konkurs architektoniczny i masę innych rzeczy do wykonania + wykonanie diagnozy społecznej, Centrum Komunikacji Społecznej będzie ją współprowadziło. Odbyły się już wywiady terenowe na terenie parku. Niestety, nadal nie wiadomo co z dojazdem do Korursa – wygląda więc na to, że nawet po powiększeniu parku o teren Bazarku Ursus nadal będzie on przedzielony starą ulicą Gierdziejewskiego na odcinku od ul. Taylora do firmy Korurs.

Remont PKP Ursus Północny

Remont przystanku Warszawa Ursus Północny posuwa się do przodu błyskawicznie. Z minusów – trzeba było wyciąć dużą wierzbę rosnącą w pobliżu przystanku oraz za chwilę planowana jest przerwa w zatrzymywaniu pociągów w stronę centrum (od 30.09 do 17.10). Plusy są natomiast ewidentne, jedna krawędź peronowa już jest skończona, termin nie wygląda na zagrożony w najmniejszym stopniu.

Konsultacje Lex Deweloper Robyga

Robyg zaczął konsultacje ws. swojej inwestycji na Gierdziejewskiego 5. Dotychczas miało miejsce jedno spotkanie online, kolejne planowane jest na środę 1 października o godzinie 18:00 w SP 409 przy ul. Silnikowej.

Remont Posagu się wlecze

Firma Instalnika powolutku posuwa się do przodu z remontem ul. Posag 7 Panien od ul. Herbu Oksza do zajezdni Mobilis. Powstały już chodniki z jednej strony, ułożono podbudowę i wyasfaltowano część ulicy.

(fot. Rafał P. Kaleta)

Po przebudowie ulica zyska szersze chodniki, zieleń oraz drogę dla rowerów, za to zgodnie z zapisami planu miejscowego straci miejsca parkingowe.

Zieleń na Herbu Oksza

Zaczęło się urządzanie zieleni przy ul. Herbu Oksza – póki co sadzone są krzewy, ale zgodnie z projektem przy ulicy mają też pojawić się drzewa.

Otwarcie ul. Giserskiej do ruchu

Ulica Giserska została otwarta na odcinku od Taylora do Habicha. Dzięki temu obecnie układ komunikacyjny osiedla wygląda tak:

Urządzenie Skweru Giserska

Na Giserskiej pełną parą idzie urządzanie pierwszej części skweru pomiędzy jezdniami. Sadzone są drzewa i niskie rośliny, są już urządzone alejki i latarnie. Termin oddania całości inwestycji to okolice końca 2025 r., wtedy najpewniej będzie też włączone na stałe oświetlenie.

Sevroll wstrzymuje budowę nowego budynku

Póki co firma planuje tylko ocieplić i odświeżyć siedzibę przy pl. Czerwca 1976 r. Powodem jest brak porozumienia z MPWiK oraz Urzędem Dzielnicy ws. podłączenia mediów oraz wkładu firmy w rozbudowę okolicznej infrastruktury.

Budowa dalszej części ul. Taylora

Taylora – przy Equilisie – planowana jest na pierwsze półrocze 2026 roku. Pozostała część ulicy ma ostateczność decyzji ZRID, ale została ona zaskarżona – wojewoda rozpatruje odwołanie. Dowiemy się, czy zostało ono rozpatrzone pozytywnie i czy oznacza to ciąg dalszy budowy ulicy w najbliższym czasie.

Stan przygotowań do budowy ul. Hennela

Hennela – prace projektowe mają się zakończyć pod koniec roku, realizacja w 9 miesięcy od uzyskania ZRID, ma być w 2026 roku gotowa.

Remont Przepompowni PKP przy ul. Cierlickiej

Zakład Linii Kolejowych w Warszawie na lata 2026 – 2027 zaplanował remont budynku przepompowni. Remont przewiduje zastosowanie specjalnej powłoki antygraffiti, która wpłynie na łatwiejsze utrzymanie budynku (o ile PKP będzie go czyścić).

Zmiany na Gierdziejewskiego

Zaczęła się realizacja zmian na Gierdziejewskiego. 

  • Po pierwsze, Gierdziejewskiego ma być oznakowana jako… strefa ruchu. Dlaczego? Wychodzi na to, że od momentu wybudowania ulicy przez GDDKiA w 2013 roku nadal jest to droga wewnętrzna. Drogowcy po 12 latach wreszcie zauważyli problem i w przyszłości – po uregulowaniu kwestii własnościowych – planują zaliczyć drogę w poczet dróg powiatowych.
  • Po drugie, na skrzyżowaniu z Leszczyńskiego wytyczony zostanie pas do skrętu w lewo, a możliwość jazdy prosto w stronę Bemowa zostanie ograniczona do jednego pasa. Doceniamy próbę poprawy bezpieczeństwa w tym miejscu, choć większym problemem są rozpędzone samochody zjeżdżające z wiaduktu. Tak więc może się okazać, że zwężka w tym miejscu nie pomoże – drogowcy jednak podkreślają, że to rozwiązanie tymczasowe do czasu instalacji sygnalizacji świetlnej.
  • Po trzecie, na skrzyżowaniu z ożarowską ul. Krańcową (przy STP Mory) zniknie przejście przez trzy pasy ruchu – środkowy zostanie zamieniony w wysepkę. Pozostaną zatem dwa pasy w stronę Ursusa – jeden do jazdy na wprost i w prawo, jeden w lewo. Tutaj również docelowo ma powstać sygnalizacja świetlna – i dobrze, bo gdyby nie stosunkowo niewielki ruch pieszo-rowerowy to skrzyżowanie mogłoby być “maszynką do mięsa”.

Czechowice

Otwarcie Wiaduktu WD-64

Wiadukt łączący Niedźwiadek z Czechowicami jest już oficjalnie otwarty, po 12 latach opóźnienia. Póki co ruch nie jest zbyt intensywny, ale zapewne w trakcie planowanych remontów ul. Jagiełły i ul. Cierlickiej obiekt zyska na popularności.

Nowy blok przy ul. Kompanii AK “Kordian”

Wszczęto postępowanie dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego wielorodzinnego z garażem podziemnym, na terenie działki o nr ew. 172/2 z obrębu 2-11-05 przy ul. Kompanii AK „Kordian” 8 w m.st. Warszawie.

Nowy budynek usługowy przy ul. Bodycha

Wydano WZ pozwalające na budowę budynku usługowo-biurowego wraz z parkingiem, dojazdem oraz terenem zielonym na działce ew. 198 z obrębu 2-11-10 przy ul. S. Bodycha 80 w dzielnicy Ursus m.st. Warszawy.

Nowe bloki przy ul. Sosnkowskiego

Sosnkowskiego 44 – wydane warunki zabudowy na budynek mieszkalny wielorodzinny z garażem, inwestor RM Concept.

Nowy blok przy ul. Spisaka

Wydana WZ dla Spisaka 61, budynek mieszkalny wielorodzinny z garażem.

Skorosze

Oriflame kończy produkcję w Europie

Fabryka na Skoroszach ma być zamknięta do końca 2027 roku. Póki co nie wiadomo, jaka będzie propozycja zagospodarowania przedstawiona w planie miejscowym dla okolicy – ten miał być zaprezentowany w połowie 2025 roku, ale póki co nic na jego temat nie wiadomo. Plan Ogólny przewiduje w tym miejscu usługi. 

Budowa bloku na rogu ul. Ryżowej i al. 4 Czerwca

Ruszyły prace przy ostatniej części osiedla Eolian Park. W tym miejscu zgodnie z planem miejscowym powstanie budynek z usługami w parterze oraz skrót z ul. Ryżowej do ul. Apartamentowej. Niestety, wbrew planowi nie powstanie droga dla rowerów. Przebudowie ulegną natomiast okoliczne chodniki i wytyczone zostaną brakujące przejścia dla pieszych.

Remont ul. Przy Forcie

Przebudowa tej niewielkiej uliczki jest już na finiszu. Zniknie droga rowerowa wytyczona na chodniku, pojawi się dodatkowa zieleń oraz miejsca postojowe. Ruch rowerowy w tym miejscu ma być prowadzony po jezdni.

Przedłużenie Prystora do al. Jerozolimskich

Ulica jest już w zasadzie gotowa, czeka na odbiory i udostępnienie do ruchu. W kolejnym etapie ma powstać chodnik i droga rowerowa wzdłuż al. Jerozolimskich.

Rozbiórka garażu przy ul. Hassa

Wyburzanie dawnego garażu piętrowego przy Hassa stało się faktem. Sam sposób prowadzenia rozbiórki i tymczasowa organizacja ruchu przebiegają w sposób typowy dla Warszawy, czyli bez poszanowania jakichkolwiek norm bezpieczeństwa, normą jest cofanie wywrotkami na ślepo oraz jazda pod prąd. Przy okazji mieszkańcy okolic ul. Kolorowej rozważają wycinki na terenie RSM Ursus, aby ulokować tam parking.

WZ dla bloku przy ul. Sosnkowskiego

Wydano decyzję o warunkach zabudowy dla budynku wielorodzinnego z garażem przy ul. Sosnkowskiego 30. Inwestorem jest osoba fizyczna.

WZ dla bloku przy Górnej Drodze

Firma Polaris po kilku próbach uzyskała warunki zabudowy dla nowego bloku przy ul. Górna Droga 11.

Osiedle-widmo na Skoroszach wraca do życia

Słynne “osiedle-widmo” na Skoroszach przy ul. Starodęby wreszcie ma zostać udostępnione jako osiedle na wynajem. Powodem nie używania bloków był podobno konflikt właścicieli nieruchomości. Bloki zostały niedawno odmalowane.

Niedźwiadek

Budowa parkingu przy ul. Wojciechowskiego 54

Na terenach RSM Ursus powstaje nowy, prywatny parking – niestety kosztem placu zabaw i dużych drzew. Niestety takie ruchy będą coraz częstsze w związku z likwidacją tzw. “dziadoparkingów” na działkach, które obecnie idą pod zabudowę.

Zaprezentowano projekty Warszawskiej i Jagiełły

Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg na “przygotowanie dokumentacji przetargowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego” dla tych inwestycji. Chodzi o odcinek od ul. Keniga do ul. Traktorzystów. Zaprezentowano też zmiany w projektach ulic:

Jagiełły:

  • Rondo przy Traktorzystów / Wojciechowskiego;
  • Przejście dla pieszych z Parku Hassów do Eko Parku;
  • Remont chodników;
  • Wyniesione przejścia sugerowane przez Falskiego i Siłaczki;
  • Likwidacja zatok autobusowych przy przystanku Lalki 01 i Lalki 02;
  • Dodanie pasów niskiej zieleni wzdłuż chodników tam, gdzie to się zmieści;

Warszawska:

  • Urządzenie skweru przy rondzie Palecznego (wskazanego w projekcie do BO przez Adama Pawłowskiego);
  • Dodatkowe przystanki autobusowe przy Warszawskiej, na wysokości Orłów Piastowskich 34 i SP11 (bez zatok);
  • Progi wyspowe przed skrzyżowaniem z Warszawską;
  • Lekkie korekty układu chodników, wymiana nawierzchni.

Gołąbki

Remont ul. Henryka Brodatego

Remont krótkiego odcinka ul. Henryka Brodatego nad kanałkiem powoli dobiega końca. Niestety, na prace nad kolejnymi odcinkami poczekamy do czasu podpisania kolejnych umów z deweloperami.

Przetarg na remont PKP Gołąbki

PKP PLK ogłosiła przetarg na remont przystanku Warszawa Gołąbki. Początek prac projektowych planowany jest w przyszłym roku, a zakończenie prac – w 2029 r.

W ramach prac wybudowane zostaną dwa 200-metrowe perony wraz z systemem informacji pasażerskiej oraz przejście podziemne. Perony zostaną przesunięte w stronę wiaduktu i połączone z wiaduktem w ciągu ul. Gierdziejewskiego schodami i windami. Wysłużona kładka zostanie zdemontowana. Do przejścia podziemnego będą prowadziły pochylnie. Ponadto w ramach prac powstanie parking na 30 aut od strony gminy Ożarów Mazowiecki.

Wniosek o PnB przy Orłów Piastowskich

Złożono wniosek o pozwolenie na budowę dla 4 bliźniaków przy ul. Orłów Piastowskich 37, inwestorem jest firma MP House.

Ogólne

Wnioski o ustalenie warunków zabudowy

Złożono wnioski o wydanie warunków zabudowy dla inwestycji przy ul. Ryżowej (firma TM Investment, za osiedlem Dom Development), ul. Górna Droga (osoba fizyczna, po drugiej stronie od numeru 10) oraz ul. Dzieci Warszawy 23 (firma Ascot), Bodycha 110 na dwa budynki wielorodzinne, (INWI Residential).

Metro do Ursusa daleko na liście priorytetów

Jak informuje Raport Warszawski, choć budowa M2 na Karolin dobiega końca, nie ma decyzji odnośnie przedłużenia linii do Ursusa. Priorytetem nadal pozostają linie M3 oraz M4. 

Uwaga! Wymiary na tym schemacie są zupełnie niepoprawne i nierealistyczne, mają tylko pokazać w jaki sposób będzie musiało zostać poprowadzone przedłużenie M2.

Technicznie przedłużenie jest możliwe do wykonania, ale nie pozostawiono gotowej “odnogi” w stronę Ursusa. Jest możliwość wydrążenia dwóch tuneli (po jednym na każdy tor) przed komorami rozjazdowymi, które będą schodziły w dół w stronę naszej dzielnicy… Ale albo będzie to bardzo kosztowne, albo będzie wymagało wyłączenia na jakiś czas zjazdów do STP Mory. Czy m.st. Warszawa zdecyduje się na taki ruch?

Kontraruchy rowerowe

Urząd Dzielnicy wprowadzi kolejne odcinki kontraruchów rowerowych – na Konińskiej, Balbinki, Placu Czerwca 1976 r., przy okazji zmiana organizacji ruchu w Alei Bzów – miejsca postojowe na jezdni, jeden kierunek + kontraruch.

Plan Ogólny dla Ursusa pokazany

Jest już projekt Planu Ogólnego dla Warszawy. Najważniejsze punkty dla Ursusa:

  • Całe północne Szamoty idą pod zabudowę wielorodzinną (choć są częściowo oznaczone jako “teren wymagający przekształcenia”. 
  • Delikatne poprawki ws. zagospodarowania terenu przy ul. Konotopskiej na korzyść dla zieleni.
  • Nowo-Gierdziejewskiego wpisana do Planu Ogólnego.
  • Niezgodność z MPZP ws. skweru na rogu ul. Silnikowej i Herbu Oksza.
  • Brak połączenia z ul. Chrościckiego albo Bemowem. Niby nie znaczy to, że nie można go uwzględnić w przyszłości, ale naszym zdaniem pokazuje jaki miasto ma stosunek do tych pomysłów.
  • Działka oświatowa przy Gierdziejewskiego (obok Ronsona) pozostaje oświatowa, brak zmiany w mieszkaniówkę.
  • Tereny fabryki Oriflame pozostają jako strefa usługowa, nie mieszkalna.
  • Obszary wymagające remediacji – m.in. osiedle Nexity, działka oświatowa przy P7P, osiedle przy Quo Vadis, okolice Modelarni oraz… róg al. 4 Czerwca 1989 r. i Ryżowej. Trochę wygląda to, jakby dopisano to na koniec, bez sprawdzenia.
  • Osiedle Niedźwiadek jako teren wymagający rehabilitacji (!)
  • Baza ZRiKD w Czechowicach jako teren zielony.
  • Oba parki planowane na Skoroszach uwzględnione w projekcie.

Dalsze konsultacje oraz zbieranie uwag mają odbyć się w styczniu 2026 r. Plan Ogólny po wejściu w życie będzie wyznaczał, co gdzie można budować – w niepamięć odejdzie system WZ-tek, a nowe Plany Miejscowe będą musiały być zgodne z Planem Ogólnym. Inwestycje budowane w ramach ZPI (następca Lex Deweloper) też będą musiały być zgodne z PO.

Przejdź do treści