Bezpieczeństwo

Audyt przejść dla pieszych w Ursusie – co się zmieniło po 4 latach?

13 sierpnia miał miejsce tragiczny wypadek na Mokotowie. Jadący grubo ponad limit 50 km/h kierowca zabił przechodzącą przez pasy pieszą, po czym wbił się z impetem w przystanek autobusowy, zabijając kolejną osobę i ciężko raniąc pozostałe.

Jak się okazało, przedmiotowe przejście dla pieszych zostało poddane audytowi bezpieczeństwa w 2017 roku. Przyznano mu najniższą ocenę – 0 (przejścia oceniano w skali od 0 do 5). Mimo tego, przez 7 lat nie doczekało się nawet tymczasowej przebudowy.

Audyt przejść w Ursusie

Podobny audyt ursuskie przejścia dla pieszych przeszły trzy lata później, w 2020 roku. Zleceniodawcą był ZDM. Audytowi poddano przejścia podlegające pod ZDM oraz 18 przejść dzielnicowych. Postanowiliśmy się przyjrzeć, czy od tego czasu miejskim i dzielnicowym drogowcom udało się przebudować choć te najbardziej niebezpieczne z nich.

Ulice ZDM z oceną “0”:

🟢 Skrzyżowanie Kompanii AK “Kordian” / Drzymały – Wybudowano azyle dla pieszych.
🟠 Skrzyżowanie Spisaka / Suchy Las – Doświetlono przejście.
🟠 Skrzyżowanie Spisaka / Melcera – Doświetlono przejście.
🟠 Skrzyżowanie Gierdziejewskiego / Leszczyńskiego – Doświetlono przejście.
🟢 Skrzyżowanie Gierdziejewskiego / Czerwona Droga – Zbudowano progi zwalniające, zmieniono geometrię skrzyżowania i wybudowano tymczasowe rondo.

Ulice dzielnicowe z oceną “0”:

🟠 Przejście przez ul. Szamoty przy PKP Ursus Płn. – Doświetlono przejście.
🟢 Przejście przez Posag 7 Panien przy Biedronce – Po apelach mieszkańców udało się wybudować tymczasowy azyl, przejście zmieniło też miejsce, niedługo ma zacząć się również docelowa przebudowa.

Wyniki – bez szału

Podsumowując – przez 4 lata udało się zmniejszyć liczbę przejść nadających się do natychmiastowej poprawy z 7 do 4, z czego dzielnica (rękami dewelopera) przebudowała jedno przejście, a ZDM – dwa.

Dodatkowo trochę poprawiono poziom bezpieczeństwa doświetleniem (przypominamy jednak, że to poprawia bezpieczeństwo wyłącznie w nocy i nie jest tak skuteczne jak fizyczna przebudowa).

Chodzi o życie

Rozumiemy, że audyt objął ponad 4000 przejść w całym mieście. Rozumiemy, że zmiana organizacji ruchu to koszty, że instalacja wysepek to koszty, że to wszystko trwa. Ale gdyby instalacja elektryczna w naszym domu otrzymała ocenę “0”, to raczej nie czekalibyśmy z jej wymianą przez 4 lata, co dopiero 7.

Może najwyższy czas na miejski program poprawy bezpieczeństwa na wszystkich pozostałych przejściach ocenionych na zero? Jeżeli prezydent Rafał Trzaskowski poważnie myśli o wdrożeniu #WizjaZero w Warszawie, to od tego właśnie powinien zacząć.

PS. O przejściach ocenionych na 1 nawet nie chcemy wspominać – ich lista w całym mieście jest zatrważająco długa.

Skip to content