Komunikacja miejska

Metro do Ursusa nieopłacalne? Nasza polemika z ocenami ekspertów

Pojawił się kolejny artykuł w prasie branżowej, informujący, że eksperci uznają przedłużenie metra do Ursusa za nieopłacalne. Nie jest to jednak nic nowego – takie informacje pojawiały się już w analizach ruchowych dla nowego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.
Jedyną ciekawostką jest propozycja, aby na odcinku od Dworca Zachodniego do Szamot zastąpić metro… tramwajem w tunelu. Ponadto pojawia się sugestia wykonania odnogi kolei WKD w stronę Ursusa, która mogłaby kończyć bieg w okolicy planowanej stacji metra Posag 7 Panien.
A co my o tym wszystkim myślimy? Siedzimy i czekamy cierpliwie na wyniki przewozowe metra na Chrzanów i Karolin. Wiele razy wcześniej zdarzało się, że analizy nie odpowiadały do końca rzeczywistości – przejechali się na tym m.in. projektanci linii M1, projektując niewystarczające miejsce na łącznik na Świętokrzyskiej.

Pomysły alternatywne

Co do pomysłów alternatywnych… Budowa tunelu zawsze jest droga, zwłaszcza przy planowanej długości ponad 8 kilometrów. Jak do tej pory władze Warszawy inwestowały w tramwaje jako „ten tańszy” srodek transportu szynowego. Czy zdecydowałyby się na jego budowę przy radykalnie wyższych kosztach niż w przypadku tramwaju do Wilanowa?
Pozostaje jeszcze pomysł związany z WKD – ciekawy, ale trudny do wykonania od strony formalnej. Właścicielem kolejki jest Województwo Mazowieckie, jak do tej pory współpraca pomiędzy WKD, miastem i PKP PLK nie wyglądała jakoś szczególnie różowo. Dość powiedzieć, że przy nadchodzącym ogromnym remoncie linii średnicowej „nie da się” przedłużyć ostatniej stacji wukadki do metra centrum.
Czy zatem udałoby się dogadać i zbudować odnogę do Ursusa? Szczerze wątpimy…

Zdecyduje kasa z Unii i finanse samorządów

Tak czy inaczej, polecamy uzbroić się w cierpliwość i obserwować to, co dzieje się w krajowej polityce ws. środków z Unii Europejskiej i finansów samorządów – od tego będzie zależała przyszłość sieci metra w Warszawie.
Oraz czekać na otwarcie metra na Karolin, z którego – mamy nadzieję – będziemy mogli skorzystać z wygodnym dojazdem z Ursusa.
Skip to content