Edukacja w Ursusie. Jakie ma mocne strony? Jak można to poprawić?
Publiczne placówki edukacyjne w Ursusie to:
- 5 żłobków
- 11 przedszkoli
- 8 szkół podstawowych
- Liceum Ogólnokształcące
- Technikum
- Szkoła Branżowa I stopnia
- Liceum Ogólnokształcące dla dorosłych
Czy potrzeba ich więcej? Nie ulega wątpliwości. Ale oprócz kwestii takich jak ile szkół i gdzie, powinniśmy sobie odpowiedzieć na pytanie: jakiej szkoły chcemy?
Oświata jest niezwykle istotnym obszarem działalności samorządu. Wszyscy chcemy, żeby nasze dzieci otrzymały możliwie najlepszą edukację. Większość z nas, jednocześnie, nie może sobie pozwolić na posłanie ich do prestiżowych szkół prywatnych. Chcemy, aby nasze dzieci, oprócz zdobywania wiedzy, czuły się w szkołach bezpiecznie, aby miały możliwość rozwoju jako ludzie, obywatele, członkowie społeczności.
Z tego też powodu v
W jaki sposób to osiągniemy?
Szkoła to nie tylko budynek i jego wyposażenie. Oczywiście, budynki i ich stan techniczny, ich estetyka, wyposażenie pracowni, to wszystko są kwestie podstawowe. Nie podlega dyskusji, że muszą być na najwyższym poziomie. Ale szkoła to także:
Nauczyciele: godnie wynagradzani, systemowo chronieni przed wypaleniem zawodowym, z możliwościami rozwoju zawodowego, szanowani członkowie społeczności.
Rodzice: aktywnie włączani w życie szkoły oraz, co bardzo ważne, mający faktyczny wpływ na procesy decyzyjne dotyczące ich dzieci.
Dzieci: również (choć stosownie do wieku) włączone w podejmowanie decyzji, uczące się w ten sposób sprawczości, odpowiedzialności, wpływu na świat wokół nich.
To infrastruktura całej dzielnicy: bezpieczne przejścia przez ulice, bezpieczne i wygodne drogi dojścia do szkół – tak, aby dzieci mogły samodzielnie i bezpiecznie docierać do szkół na piechotę, hulajnogach, rowerach. Aby nie były zdane na rodziców podwożących i odbierających je samochodami, i aby rodzice mogli być o nie spokojni.
To inne instytucje publiczne: dom kultury o atrakcyjnej ofercie kulturalno-edukacyjnej, umożliwiający (nie tylko dzieciom) rozwijanie zainteresowań i poszerzanie horyzontów.
To sport i rekreacja: bogata oferta aktywności fizycznych, dla dzieci o różnych możliwościach i zainteresowaniach. Nie każdy chce i może być zawodnikiem w klubie piłkarskim, ale każdy powinien mieć możliwość znalezienia aktywności fizycznej, która mu odpowiada.
To wreszcie otoczenie społeczne: szkoły aktywnie włączone w życie społeczności naszej dzielnicy, ale też organizacje pozarządowe, lokalne i ogólnokrajowe, których włączanie w życie szkoły pozwoli uczniom i uczennicom rozumienie otaczającego ich świata.
Chcemy, aby dziecko zaczynające przygodę z edukacją w żłobku mogło ją kontynuować aż do ukończenia szkoły średniej w naszej dzielnicy – lokalnie, ale na dobrym poziomie.
Nie zgadzamy się na sytuację, w której nasze dzieci muszą jeździć do innych dzielnic, aby dostać to, co powinny mieć zapewnione na miejscu.
Dlatego też w kolejnych tygodniach będziemy z Wami rozmawiać o naszych szczegółowych pomysłach na ursuską oświatę. Dziś chcielibyśmy rozpocząć tę rozmowę.